Snart är det vinter.

Godmorgon!

Läser några vetenskapsbloggar, jag har ju mina favoriter :). Läser oftast engelska bloggar, för dom har alla intressanta nyheter. Och det var en blogg som tog upp Phoenix och Mars.

Som jag säkert har sagt 10 gånger, så är det vinter på mars snart. Man ser tydligt hur frosten närmar sig och att is börjar att bildas på alla stenar runtomkring sonden. Något som också märks är att solljuset minskas, för att den lyser på andra sidan av planeten. Och solljuset är sondens "bränsle".  Mars Reconnaissance Orbiter (MRO, satelliten som jag skrev om tidigare) fortsätter däremot att jobba. Och med sin högupplösliga kamera fortsätter den att ta häpnadsväckande bilder av mars' yta. Just nu befinner den sig 320 km över ytan. Bilden till höger visar en liten bit av planetens sanddyner, täckt av is.

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: