Vad kan ni se denna månaden?

Hej!
Här är en lista på saker ni kan se på stjärnhimlen i november månad. Eftersom att jorden roterar, så ser man olika saker i olika tidpunkter. Vi fokuserar på klockan 18.30, och ser vad man kan skåda då. Självklart kan man hitta MYCKET, men jag ska fokusera på några enkla saker istället.

18,30
Jupiter är PRECIS vid horisonten, den lyser som en stark stjärna.
Uranus ligger mellan Vattumannen och Fiskarna. Du kanske behöver en stjänrkarta för att kunna hitta stjärnbilderna.
Andromeda galaxen ligger ner, till höger om Cassiopeja.
Dubbelstjärnan i Svanen, och dubbelstjärnan i Karlavagnen.
Plejaderna, som ligger lite över horisonten, i stjärnbilden Oxen. Den ser ut som en klup av stjärnor.

Så, dessa objekt är lätta att hitta. Andromeda kräver lite extra träning däremot, men när man väl hittar den så har man lyckats;). Och orkar ni vänta till 22.30, så kan ni se Orion nebulosan, min absoluta favorit bland alla nebulosor.

p.s. Scrubs på kanal 3 right now ;). One of the funniest episodes d.s.


Orion nebulosan

Kommentarer
Emanuel

Yes! Jag ska kolla in andromedagalaxen och försöka se Uranus! Man ser stjärnorna väldigt bra här uppe i Norge! Tyvärr har det ju regnat nästan konstant sen jag kom hit...

2008-11-10 10:39:21
URL: http://emanuelblume.blogspot.com
Assi

Fan vad tråkigt att det ska regna HELA tiden. Här är det likadant. ha det så skoj i Norge och lycka till!

2008-11-10 23:04:13
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: