Saker jag köpte i Egypten.

  

Självklart måste man köpa saker när man är i Egypten. köpte b.la. två papyrus tavlor. Den i mitten föreställer Abu Simbel och den till höger är en kalender (eller vad är det ? ). Pappret är äkta, handgjord papyrus och allt man ser är handmålat.
Dom ska jag hänga upp, så fort jag hittar snygga guld ramar. I Kairo kostar dom 1750 pund styck, vilket är 1800 kr typ. Jag fick båda till ett JÄTTE bra pris, pga. att ägaren var muslim och att jag också är det. Det är ett stort plus att vara muslim när man åker till Egypten ska jag säga ;). Han gav mig även ett papyrus bokmärke. Köpte även en tavla med kurantext istället. Viktigt att ha när man är muslim. I Egypt!

På gatorna kan man köpa dessa tavlor för 50 pund ungefär, och dessa är gjorda i fabriker och bilderna är ibland gjorda i en dator. Hur vet man då att det är äkta handgjord papyrus? Jo, ta upp arket och håll det över en lampa eller ngt annat så är ljust. Om du ser att alla bitar är samman flätare, eller lappade över varandra, så är det äkta. På dom falska brukar varje papyrus bit stå i rad (förstår ni ? ). Jag köpte brunt papyrus, för papyrus brukar vara vitt egentligen. Den bruna färgen får man om man låter arket ligga en längre tid i vatten. Mina tavlor är helt fantastiska! Den blåa tavlan är lite speciellt. Man gör endast 1 sådan / halvår. så det är inte många som har den. Dvs. många affärer har inte den. Den i Kairo hade inte tavlan iallafall. Jag tog den sista hehe ;). Tavlorna är också ganska stora, 1 meter ungefär i bredden och höjden kanske 1/5 meter.

Sen så måste man köpa vattenpipa ;). Den där fick jag också väääldigt billigt, tack vare att jag var muslim. En vas med hieroglyfer, och en egen Tutankamon byst. Ett glasbord också, men jag vet inte vem det föreställer. Allt är 100 % koppar och Tuttan (som guiden sa) väger runt 3 kg.
Parfym köpte vi också, en av dem är Chanel. Det är samma "ingredienser" som Chanel använder, fast dessa parymer är 100 oljor och inga andra ämen är tillsatta. Alkohol är ett exempel, som man oftast hittar i parymer. Det räcker bara med 3 droppar, och doften håller i fleeera timmar. 10 timmar sa säljaren, och han har rätt. Jag duschade, och hade fortfarande lukten kvar. man kunde välja mellan flera olika kända dofter. Min mamma valde en som heter Cleopatra, en lite kvinligare doft. Parfymen kostar 3 pund / gram. Men vi prytade så klart och fick 1 flaska för 100 pund^^.

Kommentarer
J0Z [JOZEFINNILSSON]

VA MED OCH TÄVLA OM DEN NYA DESIGNEN I MIN BLOGG !!!

2008-11-04 21:30:15
URL: http://jozefinnilsson.webblogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: