Malcolm Fridlund svarar.

Heej alla!

Har suttit och tittat på tv i ett par timmar nu. Idag simmade jag, som sagt. Blev 40 längder, dvs 1 km. Vilade kanske i 10 minuter. Sen orkade jag inte mer, så gick till bastun. WOW, riktigt varmt var det. Nästan 80 grader. Men skönt ^^.
Nu ska jag bara lata mig. Malcolm Fridlund har redan svarat på mina frågor. Det gick snabbt :D! Så här har ni hans egna ord. Tackar 1000 gånger :)

1. Är det enkelt att få jobb hos ESA?
Tja, om man är rätt person vid rätt tillfälle. Dvs, det beror på vad man vill göra med sitt liv och vad man är intresserad av. ESA anställer personer med alla möjliga bakgrunder från administratörer, ingenjörer, forskare, tekniker, etc. Det beror alltså på vad de behöver just nu. På www.esa.int kan du klicka dig fram till "careers at ESA". Där kan du se vad som finns just nu.

2. Var det dom som anställde dig eller sökte du jobb själv?
Ett av de jobb vi har är "research fellow". Det är en "post-doc" befattning (vi har 15 stycken i Holland och ett tio-tal i Madrid) så man skall ha doktorerat i ng rymdforskning. Vi håller just på och tillsätter 10 platser och har 65 bra sökanden. Den tjänsten är på 2-3 år. Jag sökte en sådan tjänst för 22 år sedan när jag hade disputerat (i Stockholm) och fick
den. Efter ett år utlystes en fast tjänst som astronom och projektansvarig för en fotonräknande kamera (samma som satt på Hubble i början) som jag sökte och fick. Sedan dess har jag varit där.

3. Jag vill också forska om exoplaneter, så därför undrar jag om det är lätt att få jobb. Eller är det enklare att få jobb om man t.ex. kan bygga satelliter?
Det finns många fler ingenjör och administratör tjänster än forskare så det är ju större chans att få jobb inom de områdena. Vi är ca 60 forskare inom hela ESA (som har fast jobb) medan det finns över 2200 andra tjänster (varav 1400 i Holland). Så om du vill till ESA så är chansen större inom de områdena. Men exoplaneter är så spännande och viktigt och kul och det finns ju massor av jobb över hela världen. Men man måste ju gå hela vägen till en doktorsgrad
så det tar ju ett tag.

4. Kan även anställda bli astronauter? Har man en större chans då?
I princip ja. Anställda kan bli astronauter (funderade själv på att söka då för länge sedan när Fuglesang blev astronaut). Men man har inte större chans än någon annan. Det brukar vara 5 platser och 5000 sökanden så de bästa av de bästa blir utvalda. Men man har bara ansökningar med flera års mellanrum. Och man måste ha en högre utbildning i bagaget.

5.Har ESA något för studenter? Typ. exjobb eller något liknande?
Jodå, vi har stagiere platser och liknande. Se även här www.esa.int ==> "careers at ESA" vad som erbjuds just nu.



Kommentarer
Henrik

Jag letade lite på ESA:s hemsida men hittade ingen sån däringa career-grej, hur hittar man den? Jag kanske ska leta när jag är mindre trött annars...

2008-11-29 02:52:20
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Assi

Hmm, jag har htitat den. titta åt höger på hemsidan, där det står Mars facts och ESA on youtube

2008-11-29 10:41:12
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: