Hur hittar man Andromeda galaxen?

Heeej!
Nu är jag tillbaka. Träffade både Alexandra och Arvid idag, så det blev en A^3 dag :D. Vi hade det roligt som vanligt. Först åt vi kebab i brunnsparken, och efter det gick vi till Lisberg! Det är jul iLiseberg nu, så det var pyntat och fint. Julmarknad fanns det också, så jag och Arvid passade på att köpa glögg. Jag älskar glögg, speciellt när det finns massa nötter i.
Iår har Liseberg även fake snö, "snö" som är gjort av plast eller vad det nu än är. Älskade det :) Men det snöade på riktigt på vägen hem. Jag ÄLSKAR snö. Kul att göra något med kompisar. För mina andra kompisar vill eller hinner aldrig göra något ;). Tack Arvid och Alex för en underbar dag! Och eftersom att ni är så underbara så ska ni få följa med mig till Sthlm och se mig ta emot mitt astronomi pris :). Ni är bäst, utan tvekan ;)!

Igår fick jag svara på en fråga, ett par gånger. Personerna undrade hur man hittar Andromeda galaxen på himlen.
Självklart ska jag visa det, och lära er ;). Man hittar den efter lite träning. Och hur roligt är det inte att se en galax?

Först ska ni hitta Cassiopeja, en stjärnbild som liknar ett W. Den ligger alltid mot norr och är väldigt lätt att hitta.

Så här ser den ut då.

Sen så ska ni ta dom två första stjärnorna åt vänster, och dra en linje ner tills ni möter en stjärna som inte är svår att missa. Stjärnan står i linje med två andra stjärnor. Som sagt, inte svårt att se det på himlen.

Sen ska ni välja den mittersta stjärnan. Och en liten bit över den så hittar ni en ganska så ljussvag stjärna. Man måste anstränga sig lite för att se den. Jag som använder glasögon, har det svårt att se den utan glasögonen.

Lika mycket som det är mellan Mirach och stjärnan i mitten, ska ni uppåt. Dvs. från stjärnan till mitten upp, samma avstånd som det är mellan stjärnan i  mitten och Mirach. Lite till höger hittar ni då...

Andromeda glaxen :). Ser ut som en liten suddig fläck när man tittar på den genom ett teleskop. Men tänk på att det är en galax som ligger ungefär 2.9 miljoner ljusår ifrån oss.

Och övning ger färdighet.

Kommentarer
Malte

Det hänger lite grann på årstiden men jag brukar gå från Pegasus stooora ruta: samma avstånd till vänster (Mirach), sen upp en bit, upp lite mindre, kolla stjärna till vänster, framme.



Förresten pekar andra v-et i C(Assi)opeja rakt ner mot den...

2008-11-21 22:24:43
URL: http://popast.nu
Assi

jaså, det viste jag inte. Vi brukar oftast ta dom två första stjärnorna åt höger. För annars kanske man glömmer vilken stjärna det var, om man pekar ut en bara.



ehheehhe ;) C(Assi)opeja, klockrent ^^

2008-11-21 23:25:47
gfgdf

Skriv något snällt nu ;)

2009-07-31 22:17:02
Thomas

Hej

Fandt din side fordi jeg selv ville finde andromeda galaxen (den eneste synlige med det blotte øje)

Min hjemmeside er lidt rodet. Hvad laver du din html i? Er det via google?

Tak for dine information om hvordan man finder galaxen.

Svar: Hej!Jag använder bloggmallar till blogg.se som går att hitta på internet, sök bara bloggdesign. :)
Assiye Suer

2012-07-29 12:31:57
URL: http://www.cecom.dk
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: