Egypten i bilder, del 4.

Nu har vi kommit till del 4, dvs. Luxor utflykten. Den här dagen fick vi se VÄLDIGT mycket! Och det var väldigt varmt den dagen, vi stektes i bussen.
Memnonkolosserna, Konungarnas dal, Karnak templet,  och Hatschepsuts templet, samt ett ställe där man gör vaser och andra handgjorda saker. Den här utflykten var den näst bästa också (efter pyramiderna), för vi fick se Tutanckhamuns mumie! Och man blev faktist inte så rädd, för jag är en lättskrämd person. Luften var kvavt där inne, och där låg han, med en filt över sig. Helt svart, och han var väldigt liten. Han dog ju när han var 18 år, om jag minns rätt. Man fick tyvärr inte fota därinne, eller i någon annan grav. Det kunde jag förstå. Men gravarna var helt Ramses 9, Ramses 4 och Ramses 2 grav. Men nu ska ni få lite bilder....


Cola Cola på arabiska. Det måste alla som lever på Cola veta ;)

Första stopp, konungarnas dal. Här har man funnit 62 gravar. Tutanckhamuns grav är den 62:dre
 
Två kända gravar, i besökte båda.

Tro det eller ej, men dom håller på att gräva! Dom tror att det finns en grav där. Jag kan inte beskriva vad kan kände när jag såg det, ville vara i deras kläder och gräva, gräva... Hoppas att dom hittar något!

Ser ni alla "hål"? Det är alla arbetarnas gravar, dvs dom som målade alla hieroglyfer, grävde osv. Ganska häftigt.

Hatschepsuts templet, vist är det vackert? Här var vi i 30 minuter ungefär, och FOTADE mycket.
 
Här har vi Memnonkolosserna. Ni kanske undrar varför dom heter så, jo det beror på att grekerna tyckete att statyn liknade Agamemnon (är inte 100 % säker). Ni vet, han som var med i Trojanska kriget, kungen. Därför döpte dom den till Memnonkolosserna.
  
Karnak teplet. Dessa bockar/lejon, har samma uppgift som Sfinxen har. Det är att dom ska skydda templet. Här fanns otroligt mycket att se. Vi hann inte med allt. Överallt fanns det hieroglyfer och annat skoj.
  
Obelixer, pelare och så den där lilla saken i mitten, vad man nu ska kalla den. Om man går runt den ett antal varv, så ska det tydligen hända något. Man kan få många barn eller lycka i kärlek. Jag stod bara och skrattade åt alla små barn. Kanske får dom många barn i framtiden ;)?

Och sist men inte minst, Ramses 2. Under honom ser ni hans favorit fru bland alla 42, nämligen Nefertiti. Varför är hon så liten undrar ni kanske? Det beror på att dom forna egyptierna trodde att en farao var en gud , och ingen/inget kan vara större än gud. Hans fru kan därför inte vara större än honom, och det visar man här.

Och på vägen hem, efter en lång dag, såg jag Jupiter. Den dagen såg jag även Stenbocken, mitt stjärntecken ;). Även Orion, svanen och ett par stjärnhopar. Men dessa såg jag när vi åkte genom öknen, där det var mörkt.
Vi åkte även förbi Moseberget, (eller vi åkte igenom ett berg, och Moseberget låg i närheten) vilket var häftigt. Då hade Dilek och jag en djup diskussion om religion :).  Det behövdes, för vi skrattade och tog roliga bilder en stund innan. Alla blev trötta på oss, tror jag. Men man ska ju ha roligt!

Nu tror jag att jag inte behöver publicera fler bilder. Jag har mååånga kvar, kan t.ex. visa egyptiska danser. Men kanske en annan dag. Det var så pinsamt, för en av dansarna tog mig till scenen, och jag fick bära en "kjol" och sen dansa, inför alla! En stund tidigare dansade jag magdans :P.

I ♥ Egypt, hieroglyferna, faraoerna, kulturen, maten, tutanckhamun ja ALLT som har med Egypten att göra! Om jag fick välja, så skulle jag varit Nefertiti och levt då faraoerna levde. Älskar den forntida egypten!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: