Egypten i bilder, del 3.

Sorry men det blev inget inlägg igår :(. Blev så trött efter café besöket, så att jag somnade 10.
Nu ska ni iallafall få del 3, nämligen Kairo utflykten.

 
"Ingången" til Kairo.

Kairo är världens tredje smutsigaste stad, och det ser man här ;)

En skymt av pyramiderna. Tänk att se dom varje morgon, när man vaknar. Wow!

Här har ni nästan hela staden. Alla bor i halvfärdiga hus, och det beror på att om man väljer att bo i en sådan hus elelr lägenhet, så slipper man betala hyran. Därför är alla hus halvfärdiga och på vissa finns det nästan inget tak.

Jag och Dilek klättrade upp och tog en bild. Det tråkiga var att jag hade stukat foten rejält några timmar innan, så jag kunde nästan inte gå. Därför var det svårt att klättra, för jag tänkte klättra mycket högre. Men men... Jag fick bita ihop.

Den här kinesen med en konstig förklädnad lyckades klättra lite högre upp. Han var över social och pratade med alla :D

Alla ville posa, men självklart vill do ha pengar för det. Det säger dom först efteråt. Men jag gav inget.
Det är helt otroligt vad alla vill ha pengar, t.om.polisen kom fram till mig, efter att ha låtit mig ta bild framför en av pyramiderna. Man ska bara säga nej, hej då och gå vidare.

Ville bara visa hur stor pyramiden är egentligen. Detta är Cheops pyramid, taget underifrån (om ni förstår)

Dom lät oss inte vara ifred, och det berodde på en sak. Nästan ALLA egyptier trodde att jag, min mamma och min syster var egyptier. Dom sa att vi liknar egyptiska kvinnor. MÅNGA kom fram och frågade om vi var egyptie :P

En annan klassisk bild, som mååånga turister tar. Lite kul :)

Gav Dilek en pose. Det var jätte häftigt att se pyramiderna härifrån.

Sfinxen, något utav det vackraste jag har sett. Den är så vacker irl. jag stod där och undrade HUR dom forntida egyptierna kunde bygga något sådan här. Huvudet är uthugget ur ett enda stenblock!

Man måste ju ta en bild med Sfinxen. Jag tog över 30 bilder med den hehe ^^.

Det egyptiska musét. Tyvärr fick man inte ta bild på alla föremål. Om jag inte minns fel så sa guiden att om man tittade på alla föremål i 1 minut, så skulle det ta 90 dagar att se klar på allt. Tutanckamons mask och skatter var ju det bästa så klart. Hans smycken var så vackra!
Efter musét så gick vi till ett papyrus affär,där man säljer tavlor. Vi fick även lära oss att göra papyrus. Efter det gick vi till ett parfymeri, och sen till ett restaurang. jag tog med mig sand från Cheops pyramid, samt en sten. Men man får inte ta med sig något sand eller sten hem till Sverige. Gör man det så så får man böter. Så jag var tvungen att leta upp sanden och alla stenar jag hade samlat ihop, för att sen slänga dom i flygplatsen. SUCK!!!

Nu ska jag titta lite på tv, och efter det ska jag till stan. Kanske hinner jag skriva något innan jag går. Ha det så bra!

Kommentarer
dilek

assi, ring mig näR du ser detta!!

2008-11-04 12:14:39
Intressant

Sfinxen är gjord för att ansiktet ska se mot öst, mot lejonets stjärnbild. Senaste gången lejonets stjärnbild såg Sfinxen rätt i ögonen var långt innan vad egyptologer säger är tidpunkten för dess byggande.



Vidare är dom egyptiska pyramiderna geometriskt designade. Även positionerade som dom flesta pyramider världen över mot norr. Ja, pyramider finns runt om i hela världen vilket kan tyda på en kultur som var högt utvecklad om inte högre än vår idag. Senaste fyndet är Bosniska pyramider.



Finns många avancerade platser som tyder på en teknologisk användning för många tusen år sen. Puma Punku bland annat.

2012-04-16 04:56:24
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: