Djup rymds bild

Hej!

Jag är SÅ trött! Följde med en gamling till vårdcentralen, och sjulsköterskorna där sa att hon borde åka in till sjukhuset och låta en läkare där titta på hennes ben. Då åkte vi dit, och jag kom hem för 1 timme sedan. Hann inte åka in till stan.

Nu till astronomi. ESO ( European Southern Observatory ) har tagit en djup rymds bild, från jorden. Och inget annat teleskop här har tagit en sådan här bild, någonsin. Bilden innehåller mer än 27 miljoner pixlar och visar en blandning av färgglada och olika formade galaxer. Bilden är tagen i ultraviolett våglängd.Endast ett fåtal stjärnor (i den här bilden) tillhör Vintergatan.

Jag tänkte direkt på "liv på andra planeter" frågan när jag såg den här bilden. Oddsen är väl stora att det finns liv på någon av dessa galaxer. Men jag ska inte gå in på det. Då slutar det med en A4 sida fullt med åsikter

Vill ni läsa mer om bilden, så får ni gärna besöka hemsidan

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: