Stort!

hej!

Lovade att jag skulle skriva innan jag gick ut och jogga, men tyvärr så hann jag inte. Innan jag gick ut, pluggade jag lite på fysik, sen så var jag upptagen med andra saker. Men nu ska jag iaf. skriva ett par rader;).
Den här gången blir det om stjärnor. Har läst många, men några får mig att fundera.

Kort fakta. Ni kanske har hört talas om området som kallas för NGC3606. Inte? Inte jag heller, läste om det idag;)
Det är iallafall ett område i Vintergatan, med ovanligt stora stjärnor. Här har man funnit de två största stjärnor som hittils observerats. Dessa stjärnor är 84 respektive 114 gånger större än solen, och paret kretsar runt varandra i ett stjärsystem som kallas A1. Man kan klassa dom till Superjättar, tror jag :/
Dom här stjärnorna ligger 20 000 ljusårfrån jorden, i ett mycket tätt område. Där finns det även många "nyfödda" stjärnor. Är ni som mig, som bara undrar HUR dom lyckas att få sådana fina bilder på galaxer, som ligger flera tusen ljusår bort? Helt otroligt vad vetenskapen har utvecklats.

FAN att jag missar dokumentären om Mars på svt1. Jag måste lägga mig tidigt, eftersom att jag börjar 8.10 och slutar 17.20. Orkar inte hålla mig vaken under dagen om jag tittar på dokumentären. Aja, hälsa före ;). Jag vet trots allt lite om framtida färder, ex. färder till Jupiter. Man planerar att sätta människor i dvala, eller snarar har en teori om det iaf.  Nu ska jag iaf sova! har bestämt mig för att lägga mig tidigt varje dag. Många har sagt hur blev jag är, och detta beror mest på att jag somnar 12. Är ju besatt av Scrubs, så brukar alltid titta på Scrubs innan jag somnar.
No more!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: