Phoenix

Hejsan!

Idag har jag jobbat nästan hela dagen. In fact, så slutar jag om 20 minuter ^^. Sen ska jag ut och cykla med Dilan, vädret är ju underbart! Snart landar Phoenix på Mars, ojoj! Självklart ska jag se landingen på NASA tv. Sändningen visas runt 24.00 på Måndag. Vet att det är sent, men det är värt det. Aldrig att jag missar något sånt.
Nu tänkte jag iallafall berätta lite om Phoenix- projektet.

Phoenix är en rymdsond, som ska landa på Mars yta . Den ska stå på ytan och gräva i 3 månader. Sen skickar den data till oss på jorden. Datan ska visa om den röda planeten någonsin har haft oceaner (vatten) och haft mikroskopiskt liv.  Det kanske låter enkelt, men det är det inte. Först måste den landa på Mars, och det är en helt annan sak. Det ska stå ut med en 7 minuters resa genom atmosfären, och inte skadas alls. Det finns en chans att den kan skadas, men eftersom att Mars atmosfär är så tunn, så blir inet landingen så svår. Jag tycker att ni ska gå in på www.dailyastronomy.com. Där har dom skrivit ett par artiklar om Phoenix.

Det jag mest längtar till är Marsbilderna, som jag är säker på att NASA kommer att ta. Jag älskar Marsytan. Den är så mystisk och tom. Känns lite konstigt att ett ställe kan vara så öde, nästan skrämmande.

Ha en trevlig dag. Och missa inte sändningen på Måndag!
P.s. jag har på mig rymd tröjan som jag målade. Älskar den d.s.

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: