Något ni inte viste om månen, eller?

Hej!

Nu är plakatet äntligen fixat. På tisdag ska jag hämta det ^^. Fick ta en bild på mig, när jag var 4 år gammal. Ville ha en där jag var 1 år, men kvaliten på bilden var inte bra.

Viste ni att månen avlägsnar sig från jorden med några centimeter/ år? Jag ska nu berätta hur man gör en sådan mätning. Avståndet till månen kan mätas, genom att man sändr en laserstråle mot en av de tre speglar som astronauterna från Apolloexpeditionerna lämnade kvar på månen. Detta gjorde dom under åren 1969-1972. Från början fick man en exakthet på 3 cm, men med dagens teknik kan man nå en exakthet på några millimeter.
Laserstrålen skickas iväg från ett telskop på jorden. Men det gäller att sikta laserstrålen exakt, för att den ska träffa en av de tre speglarna. På detta sett har man fått data, som visar att månen rör sig bort från jorden med en hastighet på 3.8 cm om året. Det kanske är lite, men om ett par tusen år kan vi inte ha någon måne. Detta för att jordens dragningskraft inte funkar på månen längre. Dragsningskraften är starkare ju närmare ett föremål är.
Det är tidvattenskrafterna som gör så att månen avlägsnas från jorden. Tidvattenskrafterna bromsar nämligen jordens rotation.

En sammanfattning då: En laserstråle skickas från en laser via ett teleskop på jorden. Laser är riktad mot månen, som befinner sig ca 38400 km från jorden. Laserstrålen siktar mot- och träffas- en av de tre speglarna på månen som astronauterna lämnade för över 30 år sedan. När strålen träffas spegeln reflekteras den. Astronomer på jorden tar tid på hur långt tid det tar, innan laserblixten återvänder. Det tar ca 2.56 sek. Sen man kan räkna avståndet, med hjälp av formeln s=v*t (tror jag).


Jag har suttit och funderat lite på fysik. Kanske kan jag lära er att räkna lite fysik, genom att presentera fysiska formler och göra ett par beräkningar. Vad tycker ni? Skulle det hjälpa någon tror ni? Måste veta vad ni tycker, innan jag kan börja med det. Är det lite onödigt kanske? Har sett en blogg, som hjälper en med läxor. Tycker att det är en bra blogg iaf. Kan illustrera bilder som kan göra det lite lättare att förstå.
Dags för mig att äta. Det blir grillat kött med sallad osv. GOTT!
// ASSI

Kommentarer
olle

sätt igång och spisa ut formler. Jag ska läsa tekniskt basår i höst för att kunna läsa till GIS-Ingenjör så jag behöver hjälpen ;)

2008-05-02 18:27:05
ASSI

Men jag går på gymnasiet, och kan bara "lära ut" gymnasie fysik. Tror du att det hjälper dig? :)

2008-05-02 21:17:55
olle

absolut! tekniskt basår är ungefär det samma som natur på gymnasiet exklusive humanistiska ämnen. Jag har visserligen läst ett några år på universitetet, men inte naturvetenskapligt. Så det är nya marker jag ska ge mig in på! Det är ju gymnasiefysik, matematik, biologi och kemi som jag ska läsa innan ingenjörsprogrammet!

2008-05-02 23:24:03
ASSI

okay;) men då gör jag det efter sommarlovet. tror inte att någon behöver det nu. :)

// ASSI

2008-05-04 12:52:06
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: