Himlen är för ljus!

Hejsan!

Igår gick jag ut med teleskopet, förgäves. Nu när det är sommar, så är det solnedgång mycket senare. Därför blir det svårare att se planeter och annat. Man måste vänta tills klockan blir runt 01.00, för det är då det är riktigt mörkt. Därför kunde jag inte se någonting igår. Jag får helt enkelt vänta på när nästa halvmåne, för det är då man ser alla kratrar. Jag får ge mig på planeter när jag är i Turkiet. Där är himlen väldigt stjärnklar.  Den 9:onde är det nymåne. 9 dagar kvar...

Nu till något annat. Läste den här artikeln på Space.com. Man vet nu hur mycket Vintergatan väger. Den väger
1 000 000 000 000 * 1,9891×1030 kg. 1,9891×1030 kg= solens massa. Vintergatan väger så många gånger solens massa. ONE trillion! Det är svårt att föreställa sig hur stort en sådan kropp kan vara. För höga siffor helt enkelt!
Då har man även räknat med mörk materia och stoff.  Man har även använt data från 2400 stjärnor när man räknade massan. Förut använde man bara 500 stjärnor.
"The total mass of the galaxy is hard to measure because we're stuck in the middle of it," säger Timothy Beers of Michigan State University.

Idag är det jättevarmt! jag har inga planer,vet inte vad jag ska göra. Får nog ringa ett par vänner och hitta på någonting.
Ha det så bra!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: