Helt otroligt.

Hej igen!

Vill börja med att visa en fantastisk bild, enligt mig iaf. Den är väldigt häftig! Ser ni vad det föreställer?
Ni kanske tycker att det ser hemskt ut, men det är inget hemskt.
image198



Det är en Solförmörkelse;) Inget farligt med det. Bilden togs år 1999, från Mir. Mir är Rysslands motsvarighet till ISS.
Därför tänkte jag berätta lite om solförmörkelsen den här gången. Snart, eller rättare sagt den 1:a Augusti ska det inträffa en nästan total solförmörkelse. Jag tror att man kan se den här i Sverige också, men mer om det när vi närmar oss Augusti ;)






Ni kanske undrar hur månen, som är MYCKET mindre än solen, kan täcka solen. Så här står det i Wikipedia: solen som är 400 gånger större än månen ligger just 400 gånger längre bort vilket gör att de två himlakropparna är nästan identiskt stora sett från jorden. 
Solmörkelser inträffar alltså när månen står framför solen, så att månens skugga faller mot jorden.
Flera solförmörkelser inträffar varje år. En förmörkelse sägs vara total när hela solytan förmörkas, annars är den partiell eller ringformig. Total solförmörkelse kan observeras inom vanligtvis blott några mil brett band som kan dra fram över jordytan från en kontinent till nästa.Utanför den smala totalitetszonen är förmörkelsen partiell. Om månen är för avlägsen för att helt täcka solen uppstår en ringformig solförmörkelse. Det förekommer även att förmörkelser är delvis totala, delvis ringformiga.
Det var nog allt om solförmörkelser. Det är ingen speciell händelse, beror på hur man ser det. 2 gånger/ år är ganska ofta, om man jämför med Halleys komet som man kan se vart 76:e år.

Vill bara säga att jag ÄLSKAR P-M Hedén: bilder. Jag tappade nästan andan när jag satt på webbdesign lektionen, och såg dem. Helt fantastiska! Ni kan besöka hans blogg här: http://klarhimmel.blogspot.com/ Du är otroligt duktig!

Jag kan inte sluta att tänka på astronomi året 2009. Kommer att vara SÅ aktiv, speciellt när jag inte går i skolan längre. Kommer nog att bli ett intressant och väldigt roligt år. :)

Ha det så bra nu och God natt :)!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: