Har universum ett centrum?

Igår hade jag en konstig dröm, väldig konstig. I min dröm, funderade jag över var universums centrum låg (detta var inte det konstiga i drömmen). Jag menar, hur vet man vart universums centrum ligger? Och hur kan rymden vara oändligt stor? Det är svårt att föreställa sig något, som är så stort att det inte tar slut någonstans. Några säger att man kan ta en boll som ett exempel. Kurva eller ytan på en boll är ändlig men utan ändar, som rymden. Jag vet att universum expanderar hela tiden, men hur kan den vara oändlig? jag tror inte att någon kan ge ett riktigt svar när man kommer till den här frågan. Om den är oändlig och växer hela tiden, kommer den att finnas föralltid. Ni kanske har hört talas om the big rip? Universum kan inte växa hela tiden, utan kommer att slitas i stycken. Lite taget ur wikipedia : I teorin innebär det att den del av universum som vi kan observera blir allt mer uttöjd, och till sist uppgår i ett tillstånd där varken gravitationen eller de starka och svaga adherenta krafterna kan ha någon inverkan, och slutligen slits isär, utgående från vår observationshorisont och därför närmande sig småningom vårt solsystem, resulterande i Big Rip. Undrar hur allt kommer att vara när detta sker.

Jag tycker som sagt att den här frågan är svår att besvara. Universum måste ha ett centrum och den är nog oändlig, även om det är svårt att föreställa sig det. Vad tror ni? Vist blir man trött i huvudet när man tänker efter lite ;)?

Här är en intressant video om just denna fråga.


Nu MÅSTE jag plugga lite på fysik. Det här med kaströrelse är bara FÖR svårt, förstår ingenting nästan.
God natt!

//ASSI

Kommentarer
olle

man blir galen av att tänka på
"vad som finns bakom" :) Dock tycker jag att man får lite trevligare perspektiv på saken genom att läsa liftarens guide till galaxen haha!

2008-05-02 23:25:36
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: