Astronomer har hittat en kosmisk bomb.

Hej!
Igår vad jag upptagen hela dagen. Köpte massa saker till studentbalen och studenten. Fick även problem med plakatet, men idag ska jag dit igen. Hoppas verkligen att dom kan fixa det. Ville bara skriva ett par rader innan jag åker in till stan. Dagens nyhet är från nasas hemsida :)

Astronomer har hittat en kosmisk bomb.
Man använde NASA's Rossi X-ray Timing Explorer, RXTE.  RXTE är en sattelit, som studerar rimage187öntgen strålar från bland annat svarta hål och neutron stjärnor. Men den här gången har astronomer funnit något häpnadsväckande, en kosmisk timebomb.  "We found a clock that ticks slower and slower, and when it slows down too much, boom! The bomb explodes," säger projektledaren Diego Altamirano. Han och några andra medarbetare använde RXTE:n för att se vad som händer i sjtärnsystemet 4U 1636-53,  20.000 ljusår från oss.
Det finns 3 stjärnor i 4U 1636-53, men en av dem beter sig lite konstigt. Den har mycket högre densitet och suger åt sig gas från dom andra stjärnornas atmosfär. All materia som den suger, blir till en spiral av materia som snurrar runt stjärnan. Flera gånger om dagen byggs neutronstjärnans yta upp och gör gör den större (pga. all gas den stjäl). Detta leder till att det sker explosioner på dens yta. Det den gör, gör många stjärnor. Men det är inte många som kan skyta om att dom släpper ut mer energi/sekund än vad våran sol gör per vecka, och samtidigt överleva.  "We can predict when these explosions are happening. We have a clock that tells us when the bomb will explode!", säger Altamirano. Dom kan alltså se ett mönster av "tick", varje gång den slungar ut energi. Detta uppkommer efter vaje 120:onde sekund. Häftigt! Vill ni läsa hela artilel, så är det bara att besöka http://www.nasa.gov/centers/goddard/news/topstory/2008/timing_mechanism.html


Ni ska även få se en bild, på kometen Holmes. Jag fick nämligen se den när jag var på observatoriet, med ett teleskop.




Nu ska jag iallafall mot stan och fixa plakatet. Idag är den 1:a maj och min mamma fyller år. Grattis!
Vi är även lediga idag, men även imorgon. (klämdag). SKÖNT!

Ha det så bra// ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: