Orionnebulosan :), vackert?

Tja!

Som ni vet har jag tidigare skrivit att man kan se Orionnebulosan nu och framåt. Och att om ni kommer till observatoriet ,kommer ni kunna se den. Därför ska jag berätta lite om Orionnebulosan, så att ni kan saker om den. Då vet ni ju vad ni tittar på:)

Orionnebulosan:
Orionnebulosan kallas även för M42. Man kan se den vid orions bälte( under orions svärd).  Med ögat är det en suddig fläck, men med teleskop kan man se att den är lite rosa aktig.  Till höger har ni en bild på den .
Varför lyser den? Jo, alla stjärnor bakom gasen lyser upp den. orionnebulosan är också het nog, så att det ska bildas stjärnor ur gasen.  Nebulosan har tillräckligt med materia för att bilda 10 000 stjärnor lika stora som våran sol (impressing). och den är väldigt nära oss. Rättare sagt 1500 ljusår ifrån oss.
Sådär, det var nog lite kort fakta om Orionnebulosan. Vill ni veta om något annat gällande astronomi, så är det bara att kontakta mig :). Skriv på "Astronomi Frågor" till höger.

åååh, längtar till Tisdag. Då ska jag besöka Luleå Univ. med my friend. Ska bli roligt. Varför det? Jo, för att jag ska vara med på en astronomi lektion. Härligt!
Umeå univ. har inte kontaktat mig angående bilderna, vilket börjar oroa mig lite.
Förresten, vi fick våra studentmössor i fredags. Nu vill jag bara ta studenten :)!

ha det så bra astronomy lovers. jag ska titta på tv och prata med några kompisar.<3
// ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: