Gott nytt år!

Tja!

Idag firar vi Newroz, som är en kurdisk/iransk/persiskt nyår. Jag är själv kurd och därför ska jag fira idag. Man brukar oftast hoppa över eld och dansa, men hoppa över eld ska jag inte göra ;). Däremot ska jag på ne kurdisk fest. Ska bli roligt. Man hoppas över eld för att påbörja det nya året. har blivit till en tradition.
Lite om Newroz:
Man firar Newroz för att välkomna våren (vårdagsjämningen). Det brukar ske mellan 18-22:e Mars. Vi kurder firar den alltid den 21:e. Alla som har läst astronomi A vet att vårdagsjämning sker när solskivans centrum passerar södra och norra himmelshalvan. Det finns brstämda tider för vårdagsj. Iår skedde det 20:e mars klockan 05.48.
Och dom flesta kanske vet, att ett tropiskt år = jordens omloppstid relativt vårdagsjämningen.
Därför tror jag att vi som firar Newroz går efter det tropiska året.

Sådär, nu ska jag äta frukost. Känner mig hungrig. Efter frukost ska jag skriva ngt inom astronomi :)

Glad påsk på er och Newroz pîroz be till alla kurder.
//ASSI


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: