Betelgeuse

Hej!

Kunde inte skriva igår, kom hem klockan 10. Var tvungen att duscha, och sov efter det.
Igår var jag på observatoriet ju. Vädret var perfekt, molnfritt och stjärnklart. Man kunde se Saturnus och Mars, samt andra himlakroppar. Kände mig lite stolt igår. Visningsledaren kunde inte ställa in teleskopet, så att Plejaderna skulle synas. Men jag kunde göra det ;). Är liite stolt iallafall.
Imorgon är jag, som resten av Sveriges studenter ledig. Sen är det Påsklov och det känns verkligen skönt!
Har inte sagt detta, men jag ska jobba på vetenskapsfestivalen. Gött! Observatoriet kommer att vara fullproppat med barn. Nu ska jag skriva lite om stjärnan Betelgeuse. Varför ska jag göra det? Jo, för att den snart kan bli till en supernova. Men först lite fakta om stjärnan.
Ni kan hitta den i stjärnbilden Orion, den med tre stjärnor i rad ;) Betelgeuse är 15 gånger så stor som våran sol och har en radie som är 200 gånger solens. Hade den placerats i solsystemet, där solen står, så hade den nått hela vägen ut till Mars! Betelgeuse är en röd superjätte. Våran sol är en gul dvärg. Just nu är stjärnan inte stabil. Den kan explodera när som helst, dvs. om några dagar eller om ett par hundra år. Därför har några forskare sina teleskop riktade mot den, så att dom ska bli den första som ser den explodera. Dess explosion kommer inte att skada oss, men ljuset från explosionen kommer att synas. Den kommer att lysa starkt, även när det är dag.

Det var nog allt om Betelgeuse.
Ikväll ska jag lägga mig tidigt. Är väldigt trött. Men först ska jag titta på tv och prata med kompisar. kanske rätta projektarbetet? En sak till. jag såg min första sattelit. ganska häftigt faktist, när man såg den i himlen.
Glad Påsk!
// ASSI


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: