Vi kan alla komma från rymden, eller?

Genetisk material som finns i vårt DNA kan spåras till rymden En meteorit i Australien kan bära sanningen om vår uppkomst. På den finns nämligen genetiskt material från yttre rymden som kan ha spelat en huvudroll då liv uppstod på jorden. Det visar en studie som publicerades på söndagen. Europeiska och amerikanska forskare har lyckats att leda i bevis att biologiska spår i meteroitfragmentet har sitt ursprung i yttre rymden. Flera tidigare studier som gjorts med äldre analysmetoder gav vid handen att rymdstenen, som träffade jorden för kring 40 år sedan, hade kontaminerats här. Finns i vårt DNA Båda typerna av molekyler som hittades, uracilnukleotider och xantin, finns i vårt DNA och RNA. De kan ha varit avgörande när liv utvecklades på jorden för omkring fyra miljarder år sedan, förklarar huvudförfattaren Zita Martins, forskare på Imperial College i London. RNA, ribonukleinsyra, styr cellernas proteinsyntes. DNA, deoxiribonukleinsyra, utgör arvsmassan hos alla kända levande organismer. Fyra miljarder år sedan Enligt flera konkurrerande teorier har livet uppstått på jorden. Men Martins menar att förhållandena på jorden då, för cirka fyra miljarder år sedan, kan ha gjort en sådan process mycket svår eller omöjlig. - Vi tror att tidigt liv kan ha tagit upp molekyler från meteroitfragment och möjliggjort genetisk överföring av framgångsrika egenskaper till senare generationer.

Om så är fallet, kan det ha varit startskottet för evolutionen som omfattar allt växt- och djurliv, inklusive människor. Chans för liv på andra planeter Studien som publiceras i Earth Planetary Science Letters har även betydelse för hypoteser om liv på andra planeter. - Eftersom meteoriterna utgör överblivet material från skapandet av solsystemet kan livets nyckelkomponenter vara vitt spridda i kosmos, sade en av de andra författarna till studien, Mark Sephton - också på Imperial College i London. - När mer och mer av livets råmaterial upptäcks i objekt från rymden är det möjligt att liv kan uppstå överallt där den rätta kemin finns.

Kommentarer: Det här med "livets nyckelkomponenter vara vitt spridda i kosmos" kan stämma. Dessa kan ha gett upphov till liv på andra planeter, kanske i form av bakterier. Men jag har svårt att tro att liv skapades när en meteorit slog ner på jorden. Att människan utvecklades pga. meteorit nedslag. Däremot håller jag med att liv kan finnas, om man hittar råmaterial från rymden, som kan ge upphov till liv. Detta leder sedan till frågan: finns det liv på andra planeter? Som jag har sagt tidigare, så är den här frågan svår att besvara.