Ljusförorening

Jag och min lärare satt och pratade om mitt projektarbete. Han ställde många frågor, och ett var varför man inte kan ta bra bilder på t.ex. planeter härifrån. jag hade tydligen skrivit det i mitt arbete men aldrig förklarat varför. Jag viste ju varför, men glömde att ta med det. Därför tänker jag berätta lite om luftföroreningar, light pollution på engelska.

Ni kanske undrar varför man får så grymma bilder från teleskop i rymden blir så bra. Man ser alla detaljer och alla stjärnor. Detta beror inte på avståndet, dvs att teleskopet är i rymden och närmare objektet, vilket resulterar till bättre bilder. Det är själva atmosfären som är ett problem. Luftföroreningen och även värme daller är också ett problemnär man anväder ett teleskop här på jorden. I rymden å andra sidan, finns det ingen atmosfär som kan störa teleskopet, och bilderna blir klara. Självklart blir dom suddiga ju längre bort objektet är, men man får en bättre bild än vad man skulle ha fått på jorden. Kort sagt handlar det om att ljuskällor riktas längs eller över horisontalplanet, vilket medför att städer och tätorter får ett orangegult sken på himlen ovanför. Ljusföroreningar medför att natthimlen blir diffus, vilket gör att till exempel astronomer har svårt att utföra observationer i bebodda trakter. Det märker vi på observatoriet när vi använder teleskopen. När jag är i Turkiet, där jag bor, är himlen mörk och man kan se det vita bandet på himlen. Men det kan man inte göra här i Göteborg, som är en storstad med mycket belysning. Därför rekommenderar astronomer alltid att man åker till landet när man observerar.

För att sammanfatta det hela : Ljusförorening är ett fenomen som består i att det skickas ut så mycket ljus från gatlampor, reklam och billyktor att det blir svårt att se natthimlen.

Nu kan ni lite om ljusföroreningar :)

Kommentarer
Anonym

Även det att i Sverige är det stor luftfuktighet och svårt att se då även de små vattendropparna reflekterar det dåliga ljuset från bostäder,skyltar,lyktor etc.

2009-03-28 21:20:16
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: