En resa till solens centrum.

NASA planerar nu att skicka en rymdsond till solen. Denna sond kommer att skickas väldigt nära solen, så att den kan lösa två stora mysterier om solens fysik.
Solar Probe+ (Solar Probe Plus), håller fortfarande på att designas, men planeras att skickas iväg tidigast år 2015.
Rymdsonden kommer att passera igenom solens atmosfär, men först får den känna lite av solvindarna och den magnetiska kraften som kommer att påverka den, för att sen nå solens atmosfär.
Denna mycket värmetåliga sond kommer att vara runt 7 miljoner kilometer (= 9 solradier) från solen, där temperaturen kan nå 1400 grader Celsius. Den kommer även att påverkas av stora mängder av strålning.
När den är så nära kommer solen att vara 23 gånger bredare än vad den är härifrån. Det kommer självklart att inte vara någon problem med bränslet, eftersom att sonden använder solenergi (solpaneler). Men blir solljuset för intensivt kan solpanelerna skadas. Dessa paneler är specialbyggda, som har en vätska som kyler ner dom ifall det blir för varmt. Dom som tar hand om Solar Probe+ projektet hoppas på att lösa två stora mysterier: varför solens korona är mycket varmare än solen. Koronan är över 1 miljon grader varm, om man jämför med solen som är 6000 grader. Ett annat mysterium är : Vad ger solvindarna en sådan hög hastighet?   "To solve these mysteries, Solar Probe+ will actually enter the corona," säger Lika Guhathakurta, som tar hand om projektet.  Något annat som är bra med sonden, är att den kommer att ta bilder av solens korona och skapa 3D bilder. Man hoppas på att denna sond skickas år 2015 och sedan avsluta år 2022, då ett solmaxiumum sker.



Nu ska jag se mina "landsmän" spela fotboll, Turkiet menar jag då. Tror att dom vinner denna match.  har även skickat krönikan. Känner mig inte så nöjd med den, men å andra sidan så blir jag aldrig riktigt nöjd med mina insatser. Har för höga krav på mig själv, vilket jag inte gillar.  
Idag har det bara regnat och regnat. Passade på att rita lite, och jag känner mig ganska nöjd med min teckning. Det svåraste med teckningen är nog alla kratrar som jag är tvungen att måla. Men jag fuskade lite, och struntade i några kratrar ;).  Ha det så bra!

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: