Böcker + krabb nebulosan.

Har pluggat på fysik ett litet tag nu. Tror inte att jag orkar mer. Induktion kapitlet är färdigräknat :) Äntligen.
Som jag sa innan köpte jag böcker idag, två stycken. Det blev "den siste tempelriddaren av Raymond Khoury" och "Nåd med Colin Forbes". Den första boken har jag alltid velat läsa. Och Colin Forbes är en av mina favorit författare.  Älskar att läsa böcker, speciellt när man köper dom själv :)
Idag har det hänt ganska lite i astronomi världen. Dock inget roligt eller intressant.
Därför ska jag visa en av mina favorit bilder, nämligen en bild på Krabb nebulosan. Vist är den bara för fin? Bilden är från Illustrerad Vetenskap almanackan som man får varje år. jag har inte sett en finare bild på nebulosan. Var tvungen att scanna den :).



Det är många som frågar mig vad en nebulosa är, när jag jobbar på observatoriet. och för er som inte vet vad det är, ska jag självklart berätta.
En nebulosa är ett enormt moln av gas och stoft, restprodukter från supernovor, som kan bli upp till 10 ljusår i diameter. Gasen blir varma som det leder till att stjärnor föds. Det är gravitationen som pressar samman (gasen kollapsar i sig själv) gasen och bildar stjärnan. Så, det var en kort förklaring :) Hoppas att ni förstår.

Det var nog allt. Nu ska jag titta på Simpsons och sen läsa min nya bok. Ha det så bra
// ASSI


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: