Stjärnhimlen nästa vecka!

Hej!

Lördag idag, vädret är inte det bästa. Men på måndag ska det bli bättre väder, enligt prognoserna. Och då ska jag ha en observations dag, ut vid 8 tiden och bara använda teleskopet:). Men om vädret blir dåligt, ja då kommer jag att bli riktigt sur ;). Så, vad kan man se under veckan?

Månen är som högst upp innan klockan 20.00. Halvmåne är ju bäst som
sagt, då ser man kratrarna bättre.

Orion kan man se lite över horisonten, vid 20.30 tiden. Äntligen säger jag! Man kan hitta Betelgeuse, en ganska stor stjärna. Den väger 15 gånger mer än våran sol. Den är så stor, så att den kan bli till en supernova när som helst. Så med andra ord, en av dom största stjärnorna vi känner till. Och precis under Orion's bälte kan ni hitta...

...Orionnebulosan, min absoluta favorit (efter V838). Färgerna kommer inte att vara så klara och fina som på bilden, utan det blir en lite mer suddig fläck.

I stjärntecken Oxen, så kan ni hitta Plejaderna eller Sjustjärnorna som dom även kallas för. Inte svårt att missa ska jag säga. Ser ut som en suddig fläck, med 4 stjärnor synliga. Alltid rolig att titta på!

Andromeda galaxen är svår att hitta. Vill ni veta hur man hittar den ? Då ska ni läsa mitt inlägg om hur man hittar Andromedagalaxen . Lite onödigt att ta upp det igen tycker jag.
 
Och om ni tittar upp mot himlen, så kommer ni säkert att hitta stjärnbilden svanen. Den liknar ett kors på himlen. Svanens huvud är faktiskt en dubbelstjärna. en som är gul och en som är blå. Dvs. gul =kall stjärna. blå=varm stjärna.
Den är uppe högt uppe vid 19 tiden faktiskt.

 
När det gäller planeter så är alla under horisonten vid den här tiden. Men inte Uranus! Den är faktiskt vid månen, till höger. Man kan se den vid 18.30 , men också tidigare.

 
Och i mitt stjärntecken, Stenboken, så kan ni hitta Neptunus. Den blå planeten med den blåa fläcken.
Kan tänka mig att den är svår att hitta, men det är alltid värt ett försök. Den ligger ganska nära horisonten, vid 18.00 tiden.
Det var nog allt som är "värt" att se. Självklart finns det MASSA nebulosor och stjärnhopar på himlen, men man kanske ska träna på att hitta annat innan man ger sig in på dem. Så good luck! Blir det fint väder på Måndag så ska jag försöka att hitta dessa himlakroppar. och tänk på att dessa himlakroppar är uppe tidigare om ni går ut på t.ex. Torsdag. Så gå alltid några minuter tidigare än dom tiderna jag gav er, ta på er varma kläder och ta med en termos med varm choklad ;D.

Kommentarer
Henrik

Åh, en termos med varm choklad! Det var det bästa tipset nånsin. Förresten var det kul att se angående dubbelstjärnan i svanen att den ju faktiskt är tusen gånger snyggare i verkligheten än på bild (i alla fall den här bilden). Lite ovanligt!

2008-12-07 22:36:29
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Assi

jaa, varm choklad är ju gott! jag vet, den var otroligt ful på bilden :P heheeh

2008-12-07 22:50:07
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: