Jupiters måne.

heej alla!
Spana in den här sidan. Universe today publicerade den idag. Man kan lyssna på massor, t.ex. hur man gör för att få nobel priset eller sökandet efter vatten på Mars. Ska sitta och lyssna på alla imorgon :).
Och den här bilden har många skrivit några rader om:

STORA Jupiter och en av dess 63 månar, Ganymede. Hubble har självklart tagit den här bilden. Och Ganymede är Jupiters största måne. Den största månen i solsystemet också! T.om. större än Merkurius. Jag har sett den ;). Man ser den bara med ett teleskop! På bilden är månen på väg att gå bakom Jupiter, till den skuggade sidan. Det tar 7 dagar för den att snurra ett varm kring gasjätten, snabbt! Om man jämför med jordens måne, 29 dagar(ungefär). Varför tar det så snabbt då? Jag själv tror att den ligger väldigt nära Jupiter, och då blir banan kortare. Och eftersom att jupiters gravitation är så stark, så bildas det en snabb accelarations kraft. Det får månen att snurra snabbare.
Den här bilden togs förra året faktiskt.

Och just nu är jag väldigt sugen på att bygga en robot. Har tänkt på Mars sonden Phoenix ett tag nu. Och plötsligt ville jag bygga en egen robot. Frågan är HUR :P? Någon där som vill hjälpa mig ;)?

Kommentarer
Robert

Ganymedes kan man se med minsta kikare ju!



Vad gäller robotar kan man kanske komma igång med Lego Mindstorms, som numera har en Mars-variant. Minns att något av landets vetenskapscentra satsar på den under -09, kanske Universeum kan påverkas...

2008-12-19 13:31:59
URL: http://popast.nu/
Assi

häftigt! aa, såg att det fanns lego robotar. man borde kanske köpa en:P. Fast det är mycket roligare att bygga själv, använda saker man hittar hemma.

2008-12-19 20:09:32
christofer

Lite inspiration till legorobotbyggen...

http://www.dai.ed.ac.uk/groups/mrg/robots.html

2008-12-20 00:44:13
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

Tack :D

2008-12-20 10:20:08
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: