Saturnus i fokus.

Good morning!
Är jättepigg idag, och det beror nog på att jag la mig så tidigt igår :).

Idag kan man se något häftigt, om man orkar hålla sig vaken till 23.30. Titta åt öster, och ni kommer att se en stakt lysande "stjänra". Klockan 04.00 ungefär, så är den som högst upp. Fast bara den är lite över horisonten, så räcker det.
"stjärnan" jag pratar om är då Saturnus, som likt andra planeter lyser starkt som stjärnor. Och eftersom att planeterna är myvket närmare än alla andra stjärnor (ljusminuter istället för lusår) så lyser dom starkare.
Jag har sett Saturnus, och planetens fina ringar. Men har ni sett den rakt framför er. Hmm, titta på bilden så förstår ni.

Det är inte ofta man ser en sån här Saturnus. Och månarna ligger nära ringen, så dom blir synliga. Tittar man på planeten med ett teleskop så kommer man garanterat att se en svart linje i mitten. Detta bevisar att ringarna inte är så tjocka som dom ser ut att vara. Bara några meter tvärs över. Mellan 5- 30 m tjocka ungefär.
Så lycka till och kom ihåg, Saturnus är den vackraste planeten att titta på ;)

Kommentarer
mariam

Hej... jag undrade när har du satt ditt

(Saturnus i fokus)

2009-09-08 21:37:28
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: