En stor måne idag!

Good morning alla!

Idag är det full måne, 100 % full. Idag går den upp 14.50 ungefär och står som högst klockan 22.30. Tyvärr så är det mulet idag. Det har det varit i flera dagar nu, så det blir inga observationer för mig.
Och vet ni vad? Saturnus börjar gå upp tidigare nu. Vid 23 tiden är den uppe. Om några veckor är den öppe vid 19 tiden. Då har vi även Orionneulosan och Betelgeuse att visa. Hur grymma kommer visningarna inte att bli? :) Sen har vi även Adromeda, Plejaderna och månen i vissa tillfällen.

Nu när vi pratar om månen så har jag en liten nyhet! Månen är som närmast jorden idag. Jag har sökt ordet Perigeum och här har ni en förklarning. Tyvärr kan jag inte förklara vad det är, eftersom att det är första gången jag har hört talas om detta ord .

En punkt i en satellitbana, som normalt är elliptisk: den punkt då satelliten är som närmast Jorden. Motsatsen är "apogeum" punkten längst bort från Jorden.

Då har jag något att säga om detta: Kul att det är tråkigt väder (100% sarkasm). OM jag har förstått rätt så händer detta vart 27:de dag, och denna period kallas för anomalistisk månad. En anomalistisk månad är en period av
27 dagar, 13 timmar, 12 minuter och 33,8 sekunder. Notera att jag inte viste om detta tidigare. Så idag har jag lärt mig något nytt, precis som er :) Men så här nära jorden har inte månen varit på 15 år!


Till vänster ser ni månen, då den är som närmast. Detta beror på att månens bana är elliptisk, så den är närmast jorden i en viss punkt. Den kommer även att lysa starkt, starkare än vanligt. 13 % större måne idag, najs :). Kanske inteså stor skillnad, men det är endå någonting. Dock ska vi inte jämföra det med hur månen ser ut i Turkiet. STOR och röd, najs.


Dock inte så här stor. Den här bilden ser ju inte klok ut. Jag hade blivit RÄDD om jag hade stått där och sett en sådan stor måne. Notera att de inte är en Photoshopad bild, utan den är verklig! Så här såg det ut i kalifornien när månen var som närmast, dvs. i perigeum. Det är även Astronomy picture of the day .  En sådan här skrämmande syn får vi inte se idag ;).
Och jag vet att det är en optisk illusion, för att den är nära horisonten. Och att den blir "mindre" ju längre upp.
Men endå, jättestor måne!

Men jag förstår inte detta riktigt, för igår var månen väääldigt långt bort. Den var väldigt liten. Hur sker detta under en dag?
Någon måste ge mig mer information :). Men vad det nu än är, så spana in månen ikväll.
Och en fråga till er alla! Varför kallas dom mörka områderna för hav och varför är dom mörka egentligen? Jag kan redan svaret, men kan ni ;)?


Kommentarer
Andrej

Anledningen till att månen ser så stor ut i andra bilden är ju att synfältet i bilden är väldigt litet och att bilden förmodligen är tagen med något slags teleskopobjektiv. Det är precis som när man tittar på månen i teleskop, den ser stor ut då med. Att månen verkar jättestor beror bara på att observatoriet i nederkanten av bilden som man har som jämförelse ligger väldigt långt bort.



Det är ganska vanligt att folk tycker att månen ser större ut om den ligger nära horisonten eftersom man då jämför den i storlek med saker som ligger väldigt långt bort, medan man kanske jämför den med hustaken om den står högre på himlen, och hustaken är ju inte så långt bort.



Det finns vissa skillnader beroende på banans excentricitet, som syns på första bilden, men mest beror det nog som sagt på optisk illusion.

2008-12-12 14:53:18
URL: http://blogs.su.se/anku3535/
Assi

aa, observatoriet kanske ligger längre bort. Men månen är endå stor på bilden. Och den ska ju bli 13% större idag, inte så stor skillnad

2008-12-12 16:21:56
URL: http://astronomi.blogg.se/
Henrik

Det kallas faktiskt för månillusionen inom psykologi... Men i alla fall, anledningen till att månen går snabbare när den är nära oss förklarade Kepler med sin andra lag, du kan läsa mer här laws" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Keplerslaws



Och svaret på frågan om de mörka haven är: De är lavaslätter!

2008-12-13 19:11:56
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Assi

okaay, ska läsa :). Och RÄTT ;) ehheh.

2008-12-13 19:14:40
christofer

Hade tyvärr inget teleskop med mig, för att få en lika fantastisk "jättefullmåne", men lika röd var den i alla fall! :-)

2008-12-14 23:06:33
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

jaså, var den röd? Häftigt

2008-12-14 23:11:52
;O

Detta är precis vad jag sett också, blev väldigt rädd men det var också coolt för har aldrig sett något sånt förr, vet du ifall detta händer ofta? annars är det ju småhäftigt och vara ute på kvällen och glo på en stor måne ;)

2010-06-03 21:52:48
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: