Svart hål.

Astronomer säger att de har upptäckt bevis för en gigantisk svart hål i centrum av Vintergatan - våran egna galax. Detta kanske inte är en nyhet, men det är endå bra att man har fått en slutsats. Man har studerat 28 stjärnor i ungefär 16 år, stjärnor vid galaxens centrum. Dessa stjärnor är fyra miljoner gånger större än solen.
Det svarta hålet har ett namn, Sagittarius A*. Och man har faktiskt beräknat massan, och man vet nu vart den befinner sig!

Det var lite korta nyheter nu på morgonen. Nu tänker jag äta frukost, och efter det måste jag hålla på med mitt projekt. Ni vet, Astronomi för barn och ungdomar :). Det får bli ett inlägg innan jag åker in till obset ;D.
Ha en trevlig onsdag  :)

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: