Amatörastronomer.

Hej!
Jag sitter och funderar över 365 dags of astronomy - podcasten. Dom har inte kontaktat mig sen jag vet inte när. Men när jag tittar på deras hemsida så ser jag att 22/8 är bokad. Frågan är om jag ska prata då, för jag bad om 22/8, och den ansvarige sa att det var okay.
Men nu till er, vad ska jag prata om?! Får liiite panik nu, för alla som ska ha sina podcast är ju typ professorer eller doktorander och kan astronomi, ja riktiga forskare. Vad säger ni, har ni några idér ?! Min sista utväg blir att prata om amatör astronomi, och jag vet inte riktigt om det är något att lyssna på. Ge mig några tips :). Lovar att den som hjälper mig och ger mig det bästa tipset kommer att få en present hemskickat. Det lovar jag!

Snart ska jag till jobbet, och kommer hem runt 22 tiden. Imorgon ska jag också jobba, börjar 7! Slutar någon gång vid 15 tiden. Och efter det ska jag till observatoriet. Henrik och jag har varit duktiga amatör astronomer denna veckan. Kanske för att det äntligen är fint väder! Därför ska vi observera stjärnhimlen och jag ska ta med mig min grymma bok och planisfär. Vi har över 10 teleskop där, och jag tänker använda ett och försöka hitta ett par Messier objekt. Kommer att bli hur kul som helst. Och Orionnebulosan vill jag gärna se genom ett teleskop! God I love astronomy
Därför ses vi imorgon kväll. Ha det  så bra alla!

Finns det något vackrare att se? Förutom V838 ;)

Kommentarer
Henrik

Kan du inte prata om hur det är att vara amatörastronom i en stad? Så kan du ta upp problemet med ljusföroreningar också, och hur svårt det kan vara att hitta nån mörk plats, om problemen vid observatoriet (och passa på att göra lite reklam), vad man ändå kan se trots att man bor i stan osv... Typ vardagsastronomi! Sånt som alla kan se, som månens faser osv, navigera med astronomi (hitta polstjärnan etc). Det finns ju massor man kan säga om sånt, och där kan du ju mycket. Mitt tips!

2008-12-21 22:57:27
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Robert

Jag skickade in min förfrågan först idag, det verkar lite oklart om alla datum är paxade eller inte...

2008-12-21 22:58:43
URL: http://popast.nu
Assi

Ja, nästan alla datum är bokade :O. Gick hur snabbt som helst!



aa, det var det jag tänkte prata om Henke. Men är det kul att höra? hmm


2008-12-22 21:14:42
Henrik

Det är askul att höra! Tror jag. Men alltså då kan du ju komma undan med att prata om vad som helst nästan, eller hur? Säger du att man kan se andromedagalaxen till exempel så kan du ju prata ett par minuter om den också.

2008-12-22 21:49:15
URL: http://henkeliduu.blogg.se/
Assi

aaaa ahahaha sant! det står max 10 minuters prat

2008-12-22 22:01:36
Christofer

Henriks förslag tycker jag låter som ett utmärkt förslag! Det blir nog mycket intressant!

2008-12-26 11:47:31
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

aa, tycker jag också. Det får nog bli lite av varje, amatör astronomi, light pollution och sånt :)

2008-12-26 19:12:41
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: