Uranus!

Godmorgon!

Innan jag äter frukost och åker in till stan, vill jag berätta om Uranus :) Ni kanske har litstat ut att Uranus är den 7:e planeten från solen, och är en av jätte planeterna. Planeten har en diameter på 50 000 km , som är ca 4 gånger Jordens diameter. Och massan är ca 14.5 gånger jordens massa.  Som ni ser så är den väldigt stor.
Uranus är den enda planeten med en stor lutning, ca 98 grader! Jag tror att jorden har en lutning på 20 grader ungefär. Dett göra att den "rullar" på sin bana runt solen. Ingen vet varför, men man tror att den har krockat med en större himlakropp tidigare. Detta gör att det inte finns någon årstid skillnad. En sådan stark lutning ger bara sol på enda sidan, medan det är vinter på andra sidan.Som tur är har jorden inte en såndan stor lutning.

Det tar 84 år för planeten att fullborda ett varv runt solen (30,707.4896  dagar). Man hinner kanske inte leva då. I likhet med alla de andra planeterna bildades Uranus av rester från det gasmoln ch det stoft som gav upphov till solen. Jag har inte nämnt detta tidigare. Uranus är täckt av moln och har ett grönblått skimmer. Det grönblåa ljuset beror på att det är metan, i form av små kristaller, i atmosfären som absorberar allt rött ljus, vilket gör att det reflekterade ljuset är grönblått. En ganska vacker planet alltså. Uranus har också ett ringsystem, med ung. 11 ringar. Ringarna består av sten, från några små korn till block uppemot 10 meter, och is.
Det var nog allt om gasjätten uranus :)

// ASSI

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: