Neptunus!

Hej!

Ska berätta lite om Neptunus innan jag går till lektionen. Det är den sista planeten i solsystemet. Ni vet ju redan att Pluto inte är en planet längre. Därför ska jag inte skriva något om Pluto, för att inte förvirra folk.
Neptunus är den 8:onde och den yttersta planeten, räknat från solen då. Denna planet är också en gasjätte, med en blå karakteristisk fläck. image152Neptunus är faktist varmare än Uranus, även om Uranus ligger närmare solen. Detta beror på att värmen från planetens inre. Även vindaktiviteterna är häftigare här, än på Uranus. Det finns vindar som kan nå upp till 2500 km / h, som också är den högsta vindhastigheten i solsytemet.  Den stora mörka fläcken ni ser på bilden, är en storm. Diametern på den är 16000 km! Man har konstanterat att det blåser med en hastighet på 600 m/ s just vid fläcken. Otroliga hastigheter!
Neptunus omloppstid är mycket lång eftersom planeten befinner sig så långt bort från solen. Det tar planeten 165 år att fullfölja ett varv runt solen. Neptunus har alltså ännu inte återvänt till det ställe på stjärnhimlen den var då den upptäcktes 1846, något som kommer att ske först 2011. Den här dagen kommer säkert att vara speciellt, kommer att stå i varje tidning kan jag tänka mig.

Neptunus väger mer än Uranus, även om den är mindre. Detta beror på att planeten är väldigt kompakt. Den är faktist den mest kompakta av gasplaneterna.

Viste ni att Neptunus hade ringar? Ringarna är mycket mörka och består troligen av stendamm. Kanske därför man inte ser dom på bilden. Självklart har den också månar, 8 stycken.

Detta var allt om Neptunus. Nu har jag skrivit om alla planeter i solsystemet. Hoppas att ni har lärt er någonting. Jag kommer att skriva lite om andra objekt i rymden framöver. Kometer, galaxer ovh supernovor är ett par exempel

ha det så bra
// ASSI

Kommentarer
Christofer

Nu när du skrivit om alla planeter, så får jag tacka för en intressant lektion om vårt solsystem!



Kanske kan vi få en lika intressant lektion om någon av de beräknade tusentals planetsystemen ute i universum, så småningom...! Det skulle jag se fram emot! :-)

2008-10-10 15:24:27
URL: http://www.gakforumet.tk
Assi

:D självklart ^^

Ingen fara :)

ha det så bra!

2008-10-10 18:31:06
camilla:DDD

hur gammal är planeten Neptunus?

2012-03-16 00:12:35
Assi

Neptunus sägs vara lika gammal som resten av planeterna i solsystemet, vilket är ca 4,5 miljarder år.

2012-03-16 21:15:44
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: