Mars!

Hej!

Jag tycker att vi hoppar över Jorden, eftersom att ni kan väldigt mycket om Tellus. Istället går vi vidare till Mars, som är en av mina favorit planeter. Planeten som jag gillar mest är nog Pluto. Jag vet inte varför jag gillar den, kanske för att vi inte kan så mycket om den.
Iallafall, Nu ska ni få lära er lite om Mars, den fjärde planeten från solen. Mars är våran grannplanet och brukar kallas för den röda planeten. Många utav er undrar säkert varför den är röd. Den är röd bara för att den består av Järnoxid, med andra ord rost. Och himlen blir rosa, speciellt när det blåster upp järnoxid i luften.
Mars är lite lik Tellus (jorden). Den har is på polerna! Iset består av vatten och fruset koldioxid. kanske finns det bakterier där? Ni kanske tror att Mount Everest är solsystemets högsta berg, men där har ni fel. För Mars haimage130r ett berg, som heter Olympus Mons. Den är ungefär 3 ggr. större än Mount Everest!
Man kan se Mars med blotta ögat. Den liknar en röd stjärna, men ni kanske vet att stjärnor blinkar. Det gör inte planeter. Det beror på jordens atmosfär. jag har tagit bilder på Mars, med ett teleskop från Observatoriet.  Det är ju ingen Hubble bild. Men man kan iallafall se norra polkalotten, vilket är bra. Astronomer vill se detaljer, och det spelar ingen roll om bilden blir lite suddig elller har dålig skärpa. Denna tog jag och Gunnar några dagar innan nyår :), klockan 02.00! Det var en iskall dag, men vad ska man göra? Lite kallt väder ska inte hindra mig.
Mars har även två månar, som heter Phobos och Deimos. Dom har ingen rund och fin form som Månen har, utan är ojämna. Deras namn kommer från grekiskan, Skräck och fruktan.

Det var nog lite kort om Mars. Vill ni läsa mer så är det bara att söka på google :).
Ha det så bra!
// ASSI

Kommentarer
Anton

Det var intressant läsning :) Men för att vara lite petig så blev ju Pluto utröstad som planet för nåt år sen :P

2008-04-02 18:30:15
URL: http://antonberg88.blogg.se/
ASSI

jag vet, men jag själv räknar den som en planet:)
// ASSI

2008-04-02 18:52:10
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: