Månen har ingen atmosfär.

Hej!

Ville bara visa en annan bild, som jag bara älskar. Föreställer astronauter på månen (Apollo 17). Tycker att det är helt fantastiskt att vi har lyckats skicka en människa till månen. Dräkterna är väldigt klumpiga, och gravitationen är inte som här på jorden. Man måste vara försiktig när man går på månen, för annars kan man flyga iväg. Dess gravitation är bara 1/6 av jordens. Tänk er ett mjölkpaket =1 kg. På månen hade den vägt 167 gram!
Jorden har ju en blå himmel, för att ljuset bryts i dess atmosfär. Månen däremot har ingen atmosfär, och den blir svart. Som på bilden :). Viste ni att månen fungerar som en spegel? Den reflekterar solljuset till jorden. Det är därför den lyser. Det är inte så att den har någon form av energi källa som ger upphov till ljuset.
Lite om månen bara, nu på morgonen. Ha det så bra
// ASSI

image149


Kommentarer
Kristin

Goddag!
Du ska veta att jag blev innerligt lycklig när jag hittade din blogg. Först skrev jag in "Astronomy.blogg.se", men inget kom fram. Sedan sökte jag på "astronomi", och hittade dig! Själv älskarälskarälskar jag astronomi och fascineras av det hela tiden, jag menar, hur blir man inte det?
FORTSÄTT BLOGGA! Du gör ett grymt jobb!
Jag går förresten på Internationella engelska skolan i Gävle, och tänker fortsätta läsa astronmi på Engelska gymnasiet. :)

2008-04-06 18:27:02
URL: http://liddie.blogg.se
Susann

Tycker om det du skrivit! Skojigt att se lite fina grejer och inte endast det vanliga grejerna som man kan läsa om varje dag. ;)

2010-09-23 18:05:31
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/
Assi

* tack så mycket! Blir så himla glad :)!! Tycker att man ska gå sin egna väg. Det finns hur många bloggar som hellst om vardag/mode osv osv. Är ganska trött på dem ;)*

2010-09-30 10:27:24
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: