Astronomiska klockan.

Tja!

Gud vad mycket jag har packat till Tyskland resan. Imorgon ska hela klassen åka till Tjeckien, vara där i 3 dagar och sen åka till Tyskland. Vi kommer att ha det jätteroligt=D. Vi ska även möta en tysk skola på fotboll. Tur att jag kan spela, tror t.om. att vi kommer att vinna. Detta är mitt sista inlägg, sen får ni inte höra något från mig på 8 dagar. När jag är tillbaka ska jag ha en magdans uppvisning i Lisebergs Hallen. Ni är välkomna;)

But before I go, I wan't to tell you more about the astronomy clock in Prague^^. Jag kommer säkert att se den, vilket gör mig glad! Den är väldigt berömd, och många turister åker dit, bara för att se den. Klockan är nämligen speciell.Det är en medeltida klocka med kalender och animerade figurer (bla annat ett skelett som representerar döden) som utför ett litet spel vid varje jämt klockslag. Den har ett sandglas i handen, som den vänder. Sångaren till höger om döden skakar uppgivet på huvudet, handelsmannen till vänster rasslar med sin penningpung och bohemen sidan om granskar sitt ansikte i en handspegel. Vad kan detta symbolisera egentlige? Att vi tänker mer på det yttre och det eknomiska, och därför kommer döden lite närmare? Vad tror ni att detta lilla skådespeleri kan betyda egentligen?
image162
Dags för mig att titta på tv och bara ta det lugnt. Ni får ha det så bra.
// ASSI♥

Kommentarer
Stefan Pettersson,GBG

Hej igen !...angående USA-flagan på Månen,vet inte om du har svaret,men det var ju en ståltråd som höll flaggan utsträkt,ganska många har frågat mej om detta!!

2008-04-17 23:07:48
omie

faan va sooft jooh..vi ska åxå åka till prag på söndad längtar!!
omie

2008-04-23 05:49:46
ASSI

Hej Stefan Pettersson,GBG!
Självklart vet jag det, hihi ;) tack för din kommentar :D

och omie, tror att det är Omar ;) hehe. Ha det så skoj och besök pizzeria Giovanni, vid astronomiska klockan. Du kommer inte att ångra dig. Smaka på den vegetariska pizzan, helt otroligt gott, med auberginier osv. Ha det så gött!
// ASSI

2008-04-26 13:14:34
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: