Jorden kommer att gå under, eller?

Heej!

Nu är jag hemma, känner mig jättetrött.Det blir man oftast efter 7.5 tim. arbete ;)
Min dagliga ritual är att läsa några bloggar och sen läsa nyheterna på Aftonbladet och Expressen. Expressen hade en rolig artiklen, som jag tänker diskutera om:) Här är en länk till artilen då, Expressen  Ni kanske kommer ihåg att jag skrev om detta för ca 1 vecka sen. Här

Forskare: I morgon går jorden under.
I morgon smäller det - då ska forskare i Schweiz försöka återskapa Big bang i en jättemaskin. Men en stor grupp andra forskare varnar för att projektet kommer att leda till jordens undergång. Världens största maskin, The Large Hadron Collider, som den kallas - har tagit 14 år att bygga. I morgon slås den på för första gången. Tanken är att försöka skapa ett "mini-Big Bang" genom att låta protoner kollidera med varandra. Forskarna hoppas kunna lösa gåtan bakom Big Bang och kanske få svar på hur universum uppstått.Samtidigt varnar andra forskare för att projektet kommer att leda till jorden undergång när hela planeten sugs in i det svarta hål som maskinen tros kunna orsaka. En stor grupp forskare har anmält projektet till Europadomstolen och till en domstol i USA eftersom de fruktar att nya partiklar, strangelets, och svarta hål som tros kunna skapas i acceleratorn kommer att förinta jorden. Flera forskare bakom projektet, bland andra nobelprisvinnaren i fysik, Frank Wilczek, har till och med fått ta emot dödshot. Enligt tidningen Telegraph har han och hans kollegor dagligen får ta emot telefonsamtal, fax och e-post från människor som varit "både oroliga och aggressiva". - Det som gör mig arg är att människor tror på det där struntpratet. Vi gör det här för att gynna mänskligheten, inte för att förgöra den, säger James Gillies, PR-ansvarig för projektet.En säkerhetsrapport har dock givit grönt ljus för projektet och hävdar att det jättemaskinen simulerar är något som hänt hundratusentals gånger tidigare i naturen.

Hmm, Kommer ett svart hål att bildas eller inte? Jag kan tänka mig att ett svart hål bildas, men ett ytterst litet då. Massan kan ju inte jämföras med ett svart hål i rymden. Tänk er solens massa, som pressas samman så mycket, att det blir kanske någon meter i diameter. Det är ett farligt svart hål. Däremot kommer nog inte dom kanske bildas i CERN vara farliga. Det jag inte har förstått riktigt, är VARFÖR man ens vill veta hur universum bildades. Vi har ju Big bang teorin, räcker inte det? Vi människor är väldigt nyfikna ;) Vad tror ni kommer att hända efter det att experimentet är utfört? Kommer det inte att bli några konflikter. Det finns ju många som är religiösa, och kanske ser det här som människans sätt att bevisa att Gud inte finns, eller? Jag tror iallafall att MÅNGA religiösa kommer att bråka om det här. Det finns också dom som påstår att jorden kommer att gå under imorgon. En lite skara då. Ännu en domedagsprofetia som sagt. Men hur många sådana har inte funnits under människans historia? Jorden kommer INTE att gå under^^ .Det gäller bara att vänta och se. Jag kommer verkligen att följa detta experiment. Ska bli skoj att se var dom får för resultat. Man ska inte bli orolig. Det finns ju trots allt ett svart hål i Vintergatans centrum. Tänk om den slukar oss en dag;) Den är MÅÅÅNGA gånger större än dom som "kan" bildas i partikel acceleratorn. HA det så bra :D!

Maskinen kommer att kunna ta fram tidigare okänd fakta kopplad till universums uppkomst. Den kommer förhoppningsvis att reda ut om Higgs partikel, som skulle kunna förklara varför saker och ting har en massa, finns eller inte samt även ge mer klarhet kring mörk materia. Källa: DN


Kommentarer
Johan

Kul med en astronomiblogg! Vad gäller undergång genom CERN, hävdar forskare att kosmisk strålning som träffar jorden ofta orsakar partikelkollisioner som är betydligt kraftigare än dem som CERN kommer skapa. Visst kommer jorden gå under nångång....men är det verkligen sannolikt att människan får uppleva detta?

2008-09-10 15:26:28
Assi

Tack:D

aah, exakt. Jag tror att människan får uppleva en undergång. kanske inte nu, men om ett par hundra år kan jag tänka mig. Ha det så bra!

2008-09-10 23:49:31
husse

det är barra gud som vet när jorden går under jag lovar.

dom sa också att 2008 kommer jorden att gå under men det va skoj.

men man vet aldrig om dom har rätt att 2012 kommer jorden gå under .men hoppas det inte händer.

mvh hussein

2009-02-01 15:03:40
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: