Vi ska bygga en landare

Hej alla,

Jag har något nytt att berätta för er och är verkligen glad. 
För mer än en vecka sen fick jag reda på att ett par utbytesstudenter har påbörjat ett Bexus projekt, det vill säga ett projekt som ska upp flera km med en väderballong. Efter det kontaktade jag teamet och frågade ifall dem kan tänka sig att ta emot en till person. jag blev kontaktda och igår träffade jag projektledaren. Efter ett möte så sa hon att jag fick vara med! Nu till själva projektet, som är riktigt häftigt

Projektet heter Control Of Unmanned Ground vehicle from high Altitude in near time, eller COUGAR. Målet är att skicka upp en landare med en väderballong. Landaren skall sedan styras från markstationen och ha till uppgift att bland annat lyfta upp föremål. Landaren och alla föremål kommer att vara på två olika underlag; betong och sand. Detta kommer att vara möjligt tack vare en robotarm på landaren. Vi ska även kunna kommunicera med landaren vilket är svårt eftersom att ballongen inte kommer att vara inom sikte. 

Besök hemsidan, Cougar , för att få mer information om projektet och tanken bakom det. 

'
Så här kommer den att se ut.

Jag har sen jag var liten velat arbeta med en landare, så det här projektet är perfekt för mig! Drömmen är ju att skicka robot som ska söka efter liv på någon utav solsystemets månar. 

Min uppgift kommer vara att designa robotarmen på landaren tillsammans med en annan i teamet. Jag är peppad och ser fram emot resultatet. I oktober månad ska den upp med ballongen är det planerat!

Jag ska se till att uppdatera er så ofta jag kan och hoppas på att ni följer våran resa, från designprocessen till uppskjutningen. Ni kan följa hela resan på min : BLOGG

Åh, de kommande månaderna kommer att vara så roliga och lärorika. Det enda som är jobbigt är att jag studerar samtiigt, men jag ska nog klara det. Klarade trots allt av att studera på egen hand och jobba på European Space Agency samtidigt i 6 månader. 

 

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: