Foton pa solen i detalj!

Hej alla!
 
Det har varit ratt sa mulet och gratt har i Madrid, men idag hade vi lite tur gallande vadret. Aven om det fanns manga moln pa himlen sa passade jag och en kollega pa att fota solen med ett av ESACs solteleskop. Vi hade turen pa var sida och fick ca 10 bilder innan det blev mulet igen. Bilden togs med en Canon kamera och bearbetades automatiskt med ett program (Matlab). Resultatet ser ni har. Jag ar valdigt nojd faktiskt!
 
Den har bilden visar det synliga ljuset, det vill saga det vita som kameran fangar. De morka omraden ar kallare omraden pa solen. nagot som heter solflackar. En solflack ar lika stor som Jorden ungefar.
Pa kanterna ser man pretuberanser, det vill saga plasma (laddad och energirikt gas) som kastas ut fran solens yta, aven kallad fotosfaren. 
 
Samma bild som ovan men nu ar den istallet bearbetad. Ha i tanke att det inte ar solens riktiga farger ni ser. Bilden ar overdrivet redigerad eftersom att konturerna och detaljerna ska synas battre.
Har syns protuberanserna mycket tydligare. Tittar ni noggrant pa bilden sa ser ni att den ser lite pixlig ut. Forutom pixlarna sa ser ni nagot som kallas for granuler. Solen ar valdigt varm som ni saker vet, ca 6000 grader pa ytan. Sa varmen fran centrum, som nar ytan, varmer upp den och bildar dessa granuler, precis som kokande vatten och bubblorna som bildas. En enda granul ar ca 1000 km bred, kan ni forestalla er det?! 
 
Jag maste saga att jag har varldens basta intresse och jobb. Det har ar ju faktiskt inget speciellt, bara en bild pa solen. MEN, att kunna gora nagot sant har pa sin arbetsplats ar helt fantastiskt. Vad jag alskar astronomi!
 

Kommentarer
Umul-Khair

Hej,

Vad kul att ha hamnat på din fina blogg. Sökte lite på nätet om min gamla skola Ryaskolan och hamnade här av en slump. Känner igen dig, men vet inte om du kommer ihåg mig. År 2009 delade ut astronomi priset för ungdomar till mig i Ryaskolan, vilket jag läste att du hade skrivit om lite längre bak på bloggen. Har fortfarande kvar boken som Christer Fuglesand skrev samt de broshyrer och satellitkartan jag fick då. Så oerhört kul att du har kommit så långt med Astronomin, kommer ihåg att du var super intresserad i ämnet. Hoppas allt är fint med dig!

Kram, Umul-Khair Noor

Svar: Hejsan!Kul att du hittade hit. Jag tror faktiskt att jag kommer ihag dig, minns lite vagt. Maste titta pa bilderna som togs den dagen for att verkligen komma ihag dig.
Tack tack for alla snalla ord! Hoppas att det gar bra for dig med, jag antar att du har tagit studenten nu.

Mvh
Assi
Assiye Suer

2013-10-23 19:35:49
frida

Åh gud va häftigt! Älskar rymden och astronomi och sånt! :)

2013-10-26 13:32:19
URL: http://imadreamer.blogg.se
tommy

spännande men svårt å läsa när de e åäö

Svar: Jo, haller med. har jobbdatorn och den har ett engelskt tangentbord :/ Ganska svart att skriva pa svenska utan åäö
Assiye Suer

Madeleine

Häftigt!

2013-10-26 13:43:24
URL: http://maddiesworld.blogg.se
frida

fantastiska bilder!

2013-10-26 14:03:44
URL: http://www.mystyle.blo.gg
Liie

Vilken häftig blogg, rymden är så intressant. Måste absolut följa dig nu :)

Svar: Tack tack! :): :)
Assiye Suer

2013-11-01 05:07:41
URL: http://heyli.blogg.se/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: