Kometen ISON och VIL-1

Hej alla!
 
Sitter här och läser om European Space Agencys 15 meters raditeleskop VIL-1 deep space antenna.
Förra veckan fick jag se teleskopets kontrollrum och lärde mig bland annat om hur man styr den och hittar det man söker efter på himlen. Jag fick tillsammans med min handledare rikta teleskopet mot olika himlakroppar, även galaxens centrum (!), och ta emot data. 
Imorgon ska jag få en bättre genomgång och vi ska använda teleskopet igen. Och inom några dagar kommer jag får sköta teleskopet helt själv och använda det när jag vill. Det ska bli kul att få använda ett radioteleskop. Radioastronomi är inte riktigt mitt område och jag aldrig riktigt varit intresserad av det. Men detta har nu ändrats, nu är jag peppad och vill lära mig allt om ämnet! 
 


VIL-1 deep 15 m space antenna som jag har fått använda.
 
Nu till lite information om kometen ISON.  Just nu är den på väg mot solen och den 28:e november kommer den att passera solen och sen svänga in mot solsystemet igen. Vi kan redan då se den, men bara med hjälp av ett teleskop eller kikare. Ca 1 månad efter, den 26/12, kommer vi att kunna se kometen med blotta ögat. Detta ifall den nu är oskadd efter att ha lämnat solen bakom sig,  vilket är mycket troligt att den kommer att vara. Den 26:e december är den som närmast jorden, ca 62,4 miljoner km kommer det att vara mellan oss och ISON. Detta är ca 167 gånger avståndet mellan jorden och månen. Därefter kommer den att fortsätta sin resa, bort från oss och ut mot solsystemets ände.
Skriv ner datumet och missa inte kometen! Det är väldigt häftigt att se en komet med ett teleskop (eller kikare), så försök att låna ett ifall ni inte har ett eget. Eller gå till ert närmaste observatorium. Jag är säker på att Slottsskogsobservatoriet i Göteborg kommer att ha öppet då. 
 
 
NASA har precis släppt en video där ISONs bana visas ifall ni är intresserade.

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: