En bekant himlakropp fran Saturnus

Hej alla!

Det blir ett snabbt inlagg nu. Har sa mycket pa gang just nu! Maste lara mig mycket radioastronomi for vi har borjat anvanda det stora 15 meters teleskopet. Kommer att skriva ett inlagg om hur det gar till nar man anvander ett radioteleskop imorgon eller pa fredag, sa hall utkik :) 
  
Nu till en bild som jag vill att ni ser. Jag vet inte ifall ni har hort talas om "The pale blue dot". Om inte sa ser ni den nedan, under Saturnus ringar
 
 
Rymdfarkosten Cassini, som observerar planeten Saturnus och tar fina bilder pa den, tog denna i juli. Pricken ar miljontals km fran gasplaneten och det ar inte en stjarna. Det ar faktiskt jorden! 
Universetoday har skrivit ett intressant inlagg om bilden och ni kan lasa texten har. Finns fler hogupplosta bilder som ni bara maste se.
 
Och till sist, jag kan inte anvanda svenska bokstaver nar jag ar pa jobbet eftersom att jobbdatorn har ett engelskt tangentbord. Men jag ar saker pa att ni forstar det jag skrive anda. Det har ju bevisats att man kan forsta meningar, aven nar bokstaverna ar omkastade. Besok den har sidan och testa sjalva . Nu vet ni det  ;)

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: