Kometen L4 PAN-STARRS

Hej alla!
 
Först av allt, tack för alla gratulationer! Jag är fortfarande glad och längtar som bara den. Samtidigt kan jag inte förstå att ESA, som är störst i världen efter NASA, har valt just lilla mig. Det känns overkligt. Och en sak kan jag erkänna, när jag först fick beskedet så var jag på IRF. Satt framför datorn och skulle "labba" tänkte jag. Jag hade en hamburgare i handen och läste mailet. La sedan sakta ner hamburgaren, gick till en toalett och ringde min mamma. Jag mådde så himla illa, verkligen illa. Och illamåendet höll hela dagen. I min fantasi föreställde jag mig tårar och allt, vilket jag fick så klart. Men illamåendet tog över.Däremot kom alla tårar när han ringde mig för några dagar sen. Och vad han skrattade, jag kunde inte ens prata. Men nog om ESA (vi säger så). Dags för lite astronomi.  
 
Många av er har säkert sett kometen  L4 Pan-STARRS på himlen. Men bara NASA har lyckas fånga den från rymden. Det gjorde NASA med deras satellit Stereo som observerar solen.I videon nedan så kan ni se kometen passera förbi lilla jorden som ligger till höger. Till vänster ser man solen och all plasma som den kastar ut i rymden. Även kometens plasmasvans är väldigt tydlig. Som ni säkert vet så är en komet en istäckt sten från rymdens utkant. När den närmar sig våran sol så får den två svansar, en som är plasmasvansen och en annan som består av vattenånga och grus. Det är det vi ser på himlen.
 
 
Videon är i negativ och jag tror att det beror på att NASA ville se detaljerna ännu bättre. Man ser ju solvindarna ganska tydligt i videon. Det ser nästan ut som varm luft i rörelse. Tänk om det hade varit 1 astronomisk enhet (eller nära 1) mellan kometen och solen. Då hade det varit kört! 

Kommentarer
Jan-Erik

Har du lyckats se den? Det är ofta moln lågt i väster på kvällarna här (som du säkert också upplevt...) så jag har inte lyckats, än.

Svar: Fick se den tack vare en snäll Kirunabo ;)
Assiye Suer

2013-03-25 12:12:11
-

Hej, måste bara säga att jag älskar din blogg haha. Men jag ska skriva en uppsats inom astronomi men vet inte vad jag ska välja. Vi får skriva om vad vi vill men kan verkligen inte bestämma mig :( Skulle du kunna ge något tips på något intressant men inte för svårt "ämne" jag kan skriva om? Går i sjuan bara så du vet :)

Svar: Hejsan!
Tack tack, kul att du gillar den! :)
Hmm, några intressanta ämnen. Jag har några förslag
1. Hur man söker efter exoplaneter (satelliter, metoder m.m.)
2. Liv på någon av solsystemets månar, som exempel Enceladus eller Europa.
3. Finns det liv på Mars?
4. Rymdturism
5. Kanske skriva om månlandningen och förklara varför du tror/inte tror på att det har hänt
6. Hur astronauter lever i rymden, på ISS

Kanske kommer på något mer, men kanske hittar du något intressant bland mina förslag. Lycka till!
Assiye Suer

2013-03-25 17:53:49
Blena

Tack sååå mycket! Har bestämt mig för att skriva om liv på någon av solsystemets månar :D

Svar: Vad bra! Lycka till :-D
Assiye Suer

2013-03-26 17:58:56
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: