Astronomins dag och natt 2013

Hej alla!
 
Efter flera dagar av vila och rehab så kan jag äntligen använda min högra arm utan att axeln gör ont. Den är fortfarande riktigt stel men inte som den var för 2 veckor sen. Bloggen har fått lida men nu är jag back in action och har en liten uppdatering. 
 
Förra året hade Onsala observatorium en stjärnträff och i år kommer det att bli en till. En stjärnträff är en dag (kan vara flera) där astronomientusiaster träffas och har diskussioner om astronomi. Oftast brukar det finnas teleskoper och annat på plats så att man får lära sig något nytt, eller friska upp sitt minne. Jag har varit på ett par stycken och det är alltid lika kul! 

Onsala stjärnträff kommer att anordnas för andra gången och detta i samband med Astronomins dag och natt den 28 september 2013. Åldersgränserna är från 16 år och uppåt, men jag tror inte att det gör något ifall man är yngre. Fråga för säkerhets skull, så att det inte blir några komplikationer när du är på plats.
 
Under dagen blir det diskussioner, workshops och mycket annat. Senare mot kvällen, om Göteborgs väder tillåter det, så kommer du att kunna observera stjärnhimlen med andra. Då kommer teleskop och kikare att användas, men även observatoriets radioteleskop! 

Är du intresserad av att delta så ska du anmäla dig på adressen http://www.chalmers.se/rss/oso-sv/popularvetenskap/onsala_stjarntraff_2013 senast den 24 augusti. Där finns även mer information och detaljer om dagen. Tveka inte, det kommer garanterat bli en rolig och lärorik dag! 

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: