Nyupptäckt planet har en blå färg

Hundratals exoplaneter, det vill säga planeter utanför vårt solsystem, har upptäckts de senaste 10 åren. De har varierat i strorlek, allt från stora gasjättar till planeter som har varit nästan lika stora som jorden. Dock har man aldrig vetat hur exoplaneterna verkligen ser ut, som färgen bland annat. Oftast kan man föreställa sig hur planeten ser ut om man vet vilka ämnen planeten består av (inte alla ämnen men ungefär). Detta kan man ta reda på genom att undersöka våglängderna från planeten och hur de är förskjutna. Är det en gasplanet och har man storleken på den så jämför man den oftast med Jupiter. Den här gången har astronomerna lyckats bestämma färgen på en exoplanet, och gissa vad, den är blå

Planeten, som heter HD 189733b, som befinner sig 63 ljusår ifrån oss, är som ni ser på bilden blå. Självklart är bilden skapad men man tror att den ser ut så ungefär. Däremot är den inte så fridfull och inte alls beboelig som här på jorden. Där kan det bli väldigt varmt, hela 1000 grader Celcius på ytan. Det som också gör den intressant är att det regnar glas på planeten.

En grupp astronomer mätte planetens albedo (hur mycket ljus den reflekterar) med hjälp av data som Hubble teleskopet samlade. Teamet fick sedan isolera ljus som reflekterade från planetens från stjärnan som den kretsat. Forskarna använde mätningar som togs emot då planeten var nära sin stjärna, när den var framför den och sen när den passerade stjärnan i förhållande till jorden.

Den blå färgen tros komma från silikatpartiklar i planetens atmosfär, som sprider blått ljus. På grund av jordens yttemperatur kan partiklarna kondenseras, för att sedan bilda glas. Dessa glas korn flyger sedan runt i planetens atmosfär. Vindarna som lyfter upp dessa korn har en hastighet på 7000 km/h! Det går inte ens att föreställa sig hur snabbt det verkligen är. Rymden fortsätter att överraska oss.

"It's difficult to know exactly what causes the colour of a planet's atmosphere, even for planets in the Solar System," says Pont "But these new observations add another piece to the puzzle over the nature and atmosphere of HD 189733b. We are slowly painting a more complete picture of this exotic planet." (ESA)