Ny, jordlik planet, upptäckt

Jag är säker på att många av er har läst den senaste upptäckten. Om inte så tänkte jag skriva några rader om den.

Den närmaste stjärnan till oss, förutom Solen så klart, är Proxima Centauri. Den ligger ca 4,24 ljusår ifrån oss, vilket är väldigt nära i astronomiska termer. 1 ljusår är 9 460 730 472 580 800 m avrundat (Wikipedia). Gånger fyra och då får vi avståndet till Proxima Centauri
Runt Alfa Centauri B, en stjärna som är ca 4.4 ljusår från oss och som ligger vid Proxima Centauri, har man hittat en väldigt intressant planet. Den här planeten har väckt uppmärksamhet världen över. Den här planeten är en jordlik planet! Med jordlik menar man en planet som har samma massa (eller ungefär samma massa) som jorden, är en stenplanet och en storlek som matchar jordens. Det är just det här som gör planeten så unik, för man har tidigare inte hittat en sådan här planet. Däremot kan det inte finnas liv där eftersom att den är för nära sin sol och är för het, ca 1200 grader varm. Men hittar man en så hittar man fler säger forskarna. Det hoppas vi på!

Detta kanske inte låter som en stor nyhet, men tänk efter. Vi bor 4 ljusår från ett annat solsystem och har ändå lyckats hitta en planet lika stor som jorden! Och detta med dagens teknologi. Tänk er vad vi kommer att kunna upptäcka i framtiden! Kanske en jordlik planet som befinner sig i den habitabla zonen och har liv. Varför skulle detta inte kunna vara möjligt?
Och det bästa med den här upptäckten, förutom själva upptäckten då, är att det var ett europeiskt team som fann den här planeten. Go Europe!!

Sara Seager, an astronomer at the Massachusetts Institute of Technology, said in an e-mail, “I feel like we should drop everything and send a probe there to study the new planet and others that are likely in the system.”
(New York Times, Här .)