CHEOPS teleskopet ska söka efter exoplaneter

Hej alla!
 
Jag kom hem från observatoriet för någon timme sen och där fick jag en AAHHHHH upplevelse om man ska kalla den så. Som ni säkert har märkt det så älskar jag astronomi och idag kändes det nästan som att jag verkligen insåg det. Det har jag självklart gjort i urminnes tider men efter visningen kände jag att jag är ämnad för astronomi. Älskar att prata, läsa och arbeta med astronomi.Vad vore livet utan astronomi? Kan inte ens föreställa mig ett liv utan det!
 
Jag älskar när man får läsa om nyupptäckta paneter, exoplaneter, stora som små. Kelper är en satellit som har hjälpt oss att upptäcka många exoplaneter. Men forskarna vet inte så mycket om dem och vill så klart veta mer om dessa himlakroppar. Därför ska snart ska det nya teleskopet CHEOPS börja söka efter exoplaneter kring närbelägna stjärnor. Det är planerat att den ska upp år 2017 och ha en omloppsbana kring jorden, samtidigt som den är synkroniserad med solen.
 
CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite) kommer att använda passagemetoden, precis som Kepler, när den söker efter planeter. Passagemetoden är lite kort en metod som vanligtvis används när man söker efter exoplaneter. När en planet passerar framför en sol så skymmer den en del av solljuset. Ett teleskop kan då detektera detta och ge oss information om planeter, som till exempel dess radie. Oftast hittar man Jupiterstora planeter eftersom att de skymmer mer ljus och är då lättast att hitta. 
 
Astronomer kan väldigt mycket om många planeter, dels genom observationer som mäter hur planeternas gravitation påverkar sina vinglande stjärnor. Om man hittar en planet och vet vad den har för radie och sen massa, så kan man därefter räkna ut planetens densitet. Densiteten avslöjar hur kompakt en planet är och då får vi reda på ifall det är en stenplanet eller gasplanet. Allt detta med hjälp av passagemetoden. Är det inte fantastiskt att vi kan räkna ut hur en plats, som ligger flera ljusår ifrån oss, kan se ut?  Kanske hittar teleskopet  jordens systerplanet, eller superjord som astronomerna också säger. Förra veckan hittade astronomerna en jordlik planet runt en stjärna som är väldigt nära oss. Kanske hittar CHEOPS en ännu bättre kandidat och hjälper oss att svara på den urgamla frågan: är vi ensamma? 
 
 
 Förresten, gilla gärna bloggens sida på Facebook. Sök Astrobloggen. Där uppdaterar jag er om något varje dag :). Ju fler vi blir desto bättre, för jag vill snart ha en livekonversation med er alla! 

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: