Planeten Mars nära jorden

Hej alla!
Jag vill bara påminna er om att Mars kommer att vara nära jorden den 3:e mars. Detta betyder att man kan se en lite mer detaljrik röd planet med sitt teleskop. Just nu är den högt över horisonten, den går inte att missa. Det är även en bra kväll att observera stjärnhimlen. Månen kommer att vara synlig, tillsammans men Jupiter och Venus till höger om den i en linje. Till vänster kan man hitta Mars, i stjärnbilden Lejonet. Gå ut ca 19.00, då borde alla planeterna vara synliga och en bra bit över horisonten. Det borde även vara lagom mörkt :)

klicka

Kommentarer
Jan-Erik Bryntesson

Det skall gå att se Merkurius också i väster just nu på kvällarna.

2012-03-04 13:53:48
Assi

Det måste jag också göra en dag!

2012-03-07 22:21:05
Jan-Erik Bryntesson

Jag såg den omkring kl 19 samma kväll som jag tipsade om den. Tyvärr är det ju ofta moln vid horisonten i väster och Merkurius är ganska nära horisonten när solen gått ner tillräckligt. Himlen är fortfarande ljusblå kring Merkurius så den kan vara svår att hitta men vet man bara var man skall titta så skall det gå bra. Lycka till!

2012-03-08 15:06:21
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: