Att tänka kritiskt är viktigt!

Hej alla!
 
Har ni haft en trevlig dag alla? Ingen som har sett tecken på jordens undergång? Tänkte la det. Men det finns många som har trott på detta och som fortfarande gör det. Vissa säger att planeten Nibiru redan har passerat jorden en gång och kommer att göra det nästa år igen. När man frågar vart planeten är just nu så säger dem flesta att den är bakom solen. Självklart stör jag mig otroligt mycket på det.När det kommer till astronomi så är allt stort och himlakropparna går inte att jämföra med det som är stort här på jorden. Så när dem säger att en planet gömmer sig och som snart kommer att visa sig så känns det nästan som att dem jämför en stor planet med till exempel ett flygplan. Flygplanet är bakom berget men kommer att vara synlig när den passerar berget och närmar oss, nästa så känns det. Man kanske kan hitta på saker när det gäller annat men det är en annan grej när det kommer till astronomi. Inget där ute kan spontant dyka upp och förgöra allt som finns här. NASA och många andra (amatörastronomer bland annat) har ögonen mot himlen och universum hela tiden. Att upptäcka något som kan påverka jorden är en lätt match. Det kan man göra flera år innan. Sen hur man agerar är en annan femma.
Tro absolut inte på allt ni hör, lita mer på det ni ser. För det är ögonen som visar sanningen (oftast). När du själv känner att du har tillräckligt med bevis när det gäller en sak så är det då du kan tro på det.
 
Nu till lite om hur man ska tänka när man läser något som oroar en, som Nibiru till exempel. Ju äldre man blir, desto mer utvecklas ens kritiska tänkande. Och nu när internet är tillgänglig till alla möjliga sorters människor så kan man faktiskt tro på falska påståenden. Själv blev jag lite smått orolig när jag läste om Nibiru för första gången. Vad gjorde mig orolig egentligen? Jo, alla bilder. Jag visste så klart att det inte fanns en sådan planet men jag blev ändå lite orolig. Sånt händer. Men nu däremot så krävs det en hel del för att jag ska tro på något. Så, hur ska man nu tänka när man surfar runt och hittar saker som kanske oroar en?
 
Tumregeln är att vara kritiskt, speciellt när det behövs. Ta fram din analytiska sida och använd den. Om någon påstår att 1+1=3 så måste du inte tro på det på en gång. Tänk på påståendet, jämför det med något. Kan det stämma? Håller du med? Det här är en bra övning till hjärnan också. 
 
Hitta en källa som du litar på. En lärare är ett exempel. Läraren är där för att lära dig, honom eller henne kan du lita på. Samma sak gäller vissa tidningar och hemsidor. Det finns x antal Nibiru och 2012 videon på Youtube och som jag nämnde tidigare så finns det personer som tror på allt dessa tokstollar har att säga. Men NASA, som har sagt att planeten inte existerar, litar dem inte på. Jag förstår inte varför faktiskt, men man får väl helt enkelt acceptera detta.Ingen av dem är skeptiker tror jag....
Till och med böcker har givits ut där författaren berättar om Nibiru. På Yotube står det att planetens bana lutar 30 grader. HUR vet man det? Den finns ju inte. I dagsläget vill alla tjäna pengar och det finns till och med förlag som hjälper sådana här människor. Och många blir lurade så klart. Därför ska man oftast tro på någon som arbetar med detta, istället för en "författare" som kan allt om en påhittad planet. Hoppas verkligen på att dessa så kallade författare blir straffade. Jag köpte en bok om detta som en hade person hade skrivit. Tänker nog straffa honom med ett lååångt mail där jag förklarar hur dum han egentligen är ;)
 
Som sagt, var försiktiga med vad ni tror på. Nibiru och allt som har med 2012 att göra har överdrivits så mycket! 

Ledsen alla, men den finns tyvärr inte

Kommentarer
Yngve

Hej!

Ja, mycket på nätet är verkligen tokerier. Carl Sagan lyfte fram det du skriver om här. Men en sak har jag lagt märke till och som nog är riktigt; Det finns en större meteorit eller asteroid(?) som har en bana som k a n korsa Jordens bana och att detta skulle ske under år 2036. Vore intressant att veta mer om detta...

Men en Gott Nytt 2013 törs vi i alla fall önska!

Svar: Hejsan!Precis, det gäller att vara försiktig.Jag tror att jag vet vilken du tänker på. Apophis heter den , fast den kommer att vara väldigt nära oss år 2029. Går den igenom det så kallade nyckelhålet (sök key hole), så kommer den att träffa oss. Skrev om Apophis för några år sen och inlägget kan du hitta här : http://astronomi.blogg.se/2009/december/apophis-domedagsasteroiden.html#commentHahah önskar dig också ett gott nytt år! :)
Assiye Suer

2012-12-27 15:49:41
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: