Tillbaka från planeten Mars

Mina tentor är äntligen över som sagt, och jag känner mig riktigt trög i hvuudet. Har sovit 12 timmar, och nu känner jag mig riktigt dum. Kan inte ens skriva, huvudet känns dimmigt. Har ni också känt så efter mycket sömn?
Och en sak till. När man äntligen har ledighet så vet man inte vad man ska göra. Vad ska jag göra idag?

För ca 520 dagar sen tillträdde 6 män en "rymdfärja" som skulle ta dem till planeten Mars. I verkligheten är det en simulering, där astronauterna hölls isolerade från omvärlden och fick klara sig i rymdfärjan utan att lämna den.
Den här resan ska kännas som en resa till Mars, som kommer att ske i framtiden. När vet vi inte riktigt, men runt 2020-2030 kan jag tänka mig. 
I alla fall, det här experimentet gick ut på att förstå människan och hur människan känner sig under en lång tid. Detta är väldigt viktigt, för vi måste ju veta hur människan känner psykist, men även hur den reagerar fysikskt under en lång färd. Det är just då vi kan känna oss säkra på att människan klarar det, och det är då vi kan skicka människan till Mars. 520 dagar är mycket, ca 210 dagar dit och 210 dagar tillbaks. Jag kan inte föreställa mig hur det känns att vara isolerad under en sådan lång tid, och spendera varenda minut med samma personer. Och inte tala om att få undersökas hela tiden, med elektroder och annat. 
Den 4 november är simuleringen över, och då är astronauterna äntligen "hemma" igen. Hade ni värdesatt era dagar på jorden mer om ni hade fått vara med om något sånt här? För tänk att vara inne i samma byggnad varje dag, utan att få känna solstrålarna mot ansiktet. Eller att få känna vinden blåsa i håret. Det är inte ofta man tänker på det, men jag tror att en sådan här resa kan ändra ens livssyn radikalt.

För er som är intresserade så kan ni läsa mer om allt HÄR.

Jag fick ställa en fråga till astronauterna, det var riktigt kul att bli vald av Rymdkanalen! 

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: