Grymt projekt

Hittade en video som Universe today postade, och den är riktigt häftig! Jag önskar att jag kunde göra sånt här. Snart kanske, när jag är färdig med utbildningen. Måste göra något sånt här i framtiden!

Såg någon av er stjärnfall förresten? Det var ett meteorregn, och jag missade allt. Det är riktigt kallt här, och jag hatar kyla (VÄLDIGT MYCKET), så jag var hemma istället. 
Och i lördags kunde man se norrsken, det missade jag inte däremot! Den här gången kunde man se det gröna ännu mer, det var riktigt fint!


Kommentarer
Marlon

Hahaha snacka om att bo på helt fel ställe av Sverige om man ogillar kyla :D Missade dock också meteorgrejen

2011-10-11 18:46:57
Jonathan Elbaz

Hej ville bara säga att jag älskar denna videon men jag har lite frågor bara

1. vad är det för lysande liten boll som flyger iväg vid starten

2. vad hände med kameralinsen det ser ut som den har gått sönder?

Tack så mycket

2011-10-12 20:06:09
Assi

Hmm, bra fråga faktiskt. kanske en lös sak på plattformen? Eller något som lossnade från raketen. Ingen aning faktiskt



När det gäller kameran så tror jag att det är vatten som håller på att frysa till is. På vägen upp så blir det varmt mellan raketen och atmosfären, tack vare friktionen mellan dem. Detta leder till att vatten kondenserar, men som sedan fryser till is när den når rymden. Det blir ju kallare ju högre upp man är :)



Marlon, jag HATAR kyla. Jag är från Turkiet, där det är runt 16 när det är vinter typ heheh. Bor bara här för rymdtekniken ;)

2011-10-12 22:58:26
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: