Hur det var att få träffa astronauten.

Hej alla!
Jag måste få säga att gårdagen kommer att vara något jag sent kommer att glömma. Jag var inte så nervös från början faktiskt, konstigt nog. Men när jag väl var framme i Tekniska museet så började hjärtat klappa hårdare.
Jag var ganska tidig där, så jag gick runt och kollade på deras rymdutställning (för andra gången). 

Klockan halv 1 var det dags att gå till hörsalen. Jag fick en reserverad plats, så jag sprang och satt mig längst fram. Då skulle han vara 1 meter ifrån mig, vilket skulle ge mig chansen att ta bättre bilder.
Föreläsningen började kl 13, och när han presenterades och kom in så fick jag världens största leende på läpparna. Vilken lycka jag kände där, det går faktiskt inte att beskriva. Apollo programmet formade mig till den person jag är idag, så att få träffa en Apollo astronaut var något extra.-

Han startade med att presentera sig själv, sen så började han tala om sin barndom, vilken utbildning han valde, hur det kändes att få sitta i rymdfärjan, hur det var på månen osv. Och han skämtade emellan, vilket fick publiken att skratta. 
Charles Duke var väldigt charmig och det var otroligt intressant att lyssna på honom. 2 timmar kändes som 1 timme, det gick väldigt snabbt. Jag satt och log som en galning under hela föreläsningen, och varje gång vi fick ögonkontakt så började han le lite. Jag måste ha sett läskig ut, men jag var ju hur glad som helst.

Sen fick publiken ställa frågor, och han svarade gladeligen på alla. Sen var det dags för signering och man fick fotas med honom. Jag fotades med honom när alla stack, för det var många som trängdes. Han signerade även fotot som jag framkallade några dagar innan. Och sen var allt slut.

Allt var försenat, och jag fick tråkigt nog inte intervjua honom. Jag ville det verkligen, men dem hade bråttom. Men jag är inte bitter, bara att få träffa honom räckte för mig. Jag filmade en liten bit av hans föreläsning, kommer att ladda upp den senare.

Den här träffen var exakt vad jag behövde just nu. För nu har jag en ny dröm som jag SKA förverkliga. Jag ska kämpa för den. Drömmen är att få träffa Apollo 11 astronauten Buzz Aldrin, mannen som fick mig astronomiintresserad. Jag ska få den förverkligad inom de närmste åren. Wait and see.. ;)


Bad honom att skriva "Failure is not an option" också.