Slottspod

Hej alla!
Tänkte tipsa er om något som jag faktiskt har skrivit om tidigare, nämligen Slottspod. Observatoriet som jag jobbade på (Slottsskogens observatorium i Gbg) sänder en ny poddsändning varje månad. Jag hade mig egna för nästan ett år sen, wow vad tiden går snabbt!
Nu fyller Slottspod ett år och min vän Gunnar Sporrong har skrivit lite om detta.

Astronomiprogram från Göteborg fyller ett år!

Det är nu ett år sedan det populärvetenskapliga radioprogrammet Slottspod började sändas ifrån Slottskogsobservatoriet i Göteborg. I samband med programmets ettårsdag passar Slottsskogsobservatoriet, som ligger bakom produktionen, på att lansera programmet för en större publik.

”Det började som ett hobbyprojekt med en diktafon i observatoriets kök, har på ett år vuxit till ett populärvetenskapligt astronomimagasin med ständigt ökande antal lyssnare.” säger Emanuel Blume, producent för programmet.

Programmet sänds digitalt som podradiosändning och kommer ut i början av varje månad. Förutom aktuella nyheter om astronomi och rymdfart får lyssnarna även ta del av astronomiska diskussioner på en populärvetenskaplig nivå, svar på lyssnarfrågor och inte minst en detaljerad beskrivning av vad som händer på stjärnhimlen varje månad.

Oktoberavsnittet tar bland annat upp svenska satelliter med miljövänligt bränsle, mystiska kolstjärnor och asteroider som passerar mellan Jorden och Månen.

”Programmet började som ett komplement till vår visningsverksamhet eftersom intresset för nyheter visat sig stort bland våra besökare på Slottsskogsobservatoriet. Det sker ju trots allt en hel del saker därute som inte går att se i våra teleskop.” säger Gunnar Sporrong, initiativtagare till Slottspod.

Du kan lyssna på programmet på
http://slottsskogsobservatoriet.se/ där du även finner bilder och stjärnkartor.
Prenumererar gör du med i ditt podradioprogram på följande adress:
http://www.emanuelblume.se/slottspod/slottspod.xml

Är ni intresserade så tycker jag att ni ska lyssna! :)

Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: