Vad gör man när ett företag har fel?

Hejsan alla!
Tiden går väldigt snabbt, inte sant? Kändes nästan som om det var igår jag reste till Turkiet. Förutom att axeln hoppade ur led så hade jag det riktigt roligt där. Min axel är som en dockas, den går att dra ur led känns det som. Besökte bland annat Ankaras universitet. Men som vanligt har jag alltid otur med vädret. Just den dagen var det mulet i Ankara och jag fick inte se något. Istället fick jag en rundtur vilket uppskattades så klart. Jag fick även ta bilder, men bilderna har Dilek i sin kamera och hon kommer om 2 veckor ungefär.
Det som förvånade mig var att det fanns så många teleskop tillgängliga för observationer och beräkningar. Borde inte LTU skaffa teleskop åt oss som studerar Rymdteknik?

Aja, nu till något annat. Denna gången vill jag ge er tips, och det handlar inte om astronomi. Jag vet inte om ni kommer ihåg detta, men Net on Net raderade all data jag hade i min laptop när den var på lagning. Det gjorde dem utan min tillåtelse och jag blev såklart riktigt upprörd.
Jag ringde chefen och han sa att dem inte tänkte ge någon ersättning, men att dem skulle försöka att återställa alla filer igen. Hans attityd var inget att prata om. Jag nämnde bland annat att jag skulle kontakta Konsumentverket och Allmäna reklamationsnämnden. "Du kan gärna göra det men du kommer inte att få någon ersättning" sa han. Jag kontaktade konsumentverket och personen som hjälpte mig sa att jag borde skicka ett skriftligt brev till dem där jag skulle skriva vad jag ville ha ersatt. Det gjorde jag och Net on Net svarade aldrig! Riktigt proffsigt, eller hur?

Jag skickade datorn till Göteborg och nu var det tredje gången (den hade varit på lagning tidigare också). En månad senare fick jag datorn, och inget hade återställts. Däremot hade dem repat datorn, och det var en rejäl repa (ca 12 cm). Jag blev så klart förbannad och ringde deras kundtjänst igen. Hon hade samma attityd som chefen och sa att dem tyvärr inte skulle ersätta med något. Eftersom att jag inte har en hemtelefon kunde jag inte prata så mycket (kostar mycket med mobilen), så jag bad min mamma att ringa dem. Hon gjorde det och då erbjöd dem mig ett presentkort på 500 kr. Jag tackade så klart NEJ, för jag vill inte ha en repa på min dator som jag har haft i 1 år. Högtalarna började även spraka igen när jag lyssnade på musik. Nu hade jag fått nog!

Därför gick jag till Konsumentverket igen och hon sa att det var ett bra erbjudande (presentkortet). Det tyckte inte jag, så jag skrev ett brev till Allmäna reklamationsnämnden (broschyren finns på deras hemsida) där jag beskrev  problemet och vad jag krävde.
Några veckor gick och jag fick brevet från ARN. Net on Net tänkte byta datorns chassi och inget annat.
Jag tänkte inte acceptera det och väntade på dagen jag skulle till Göteborg.

Jag tog bussen till Net on Net och gav dem datorn. Jag sa även att den hade varit på lagning tidigare och att jag vill reklamera datorn. Deras kundstjänst skickade datorn på reklamation.
När jag var i Turkiet fick jag ett sms där det stod att min dator hade skickats tillbaka till lagerhsoppen och att jag kunde hämta den igen. Detta gjorde mig ursinnig, för självklart var det något fel på dator. Den hade varit på lagning tidigare och jag vill verkligen inte skicka den till Göteborg hela tiden.

Därför åkte jag till Net on Net idag och där stod datorn, redo att tas hem. Jag blev arg och frågade varför jag inte fick en ny. Då sa han att Net on Net inte hade accepterat något (han kunde inte se vad) och därför fick jag inte en ny dator eller en check. Då sa jag: Tyvärr, jag tänker inte ta hem datorn. Jag vill ha pengarna tillbaka eller en check på 7500 kr! Den har varit på lagning flera gånger, och om den har varit på lagning 2 gånger så har man faktiskt rätt till en ny dator. Han sa att han skulle prata med chefen (chefen med attityden). Min mamma och jag fick vänta i 15 min och sen kom han med en check på 7500 kr!

Jag blev glad, hånflinade, gav min mamma en high five och köpte en ny, bättre dator!

Det jag vill ha sagt med detta inlägg är att om du har rätt, så har du rätt. Bry dig inte om det är du vs. ett stort företag, du kan endå vinna! Hade jag lyssnat på ARN hade jag haft min gamla dator. Men ny har jag en ny! Chefen insåg väl att jag hade rätt. Konstigt att han inte kom fram till mig med checken, han som var så kaxig på telefon. Det känns så himla bra att ha vunnit denna striden!

Nu tänker jag maila hon på Konsumentverket. Undrar vad hon kommer att säga? ;)

Min nya Packard . Den är helt underbar. Snabb och mycket minne, precis som jag vill ha det!

Kommentarer
Stjärnskådaren

De insåg väl att ni aldrig skulle ge upp, och tyckte det vore bäst att bli av med "problemet" så fort som möjligt. :)

2010-08-02 08:10:49
Assi

han är feg, men han var tuff när vi pratade via telefon

2010-08-06 22:42:39
Tellus

Så himla rätt! Haha du är ball du. :)

2010-10-05 20:30:18
Assi

*heheheh, har ärvt det från min mamma ;)*

2010-10-06 10:19:10
rifet

2010-11-23 14:20:23
URL: http://landskrona
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: